På tisdagskvällen svarade Apotekstjänst för första gången på tidningens frågor.
När beräknar ni vara helt ikapp med leveranserna av sjukvårdsmaterial?
– Vi kan inte säga ett datum. Vi har prioriterat det mest akuta, säger Erik Aronson.
Det mest akuta, vilka produkter är det?
– Det är de produkter som behövs de närmaste dagarna. Prioriteringar och urval tas fram tillsammans med regionen.
Tyckte du att ni varit tillräckligt förberedda inför leveransuppdraget?
– Vi var inte förberedda på att lagren var så tomma. Det var inte i nivå med det som angetts i avtalet. Hyllorna var tommare än beräknat när vi tog oss an uppdraget och vi fick fler beställningar än vi räknat med. Uppgiften var inte den som uppgavs i avtalet med regionen.
Vad gör ni för att nu få bättre rutiner?
– Beställningarna blev fler och större än vad som angavs i avtalet med regionen. Sen har beställningar gjorts utanför beställningssystemet från fyra olika håll, via IT-systemet, mejl, fax och telefon. Det här har gett stora logistiska knutar som behövts lösas manuellt.
Folk har tvingats få sina operationer framskjutna. Vad vill du säga till dem?
– Jag kan bara beklaga. Vi gör allt vi kan och tar det här på allvar.
Tidningen har sökt er i flera dagar. Varför har ni valt att inte kommentera tidigare?
– Fokus har varit att hantera situationen, leveranserna måste fram.
Vad gör ni för att detta inte ska ske igen?
– Nu har vi fokus på leveranserna så att ett normalläge uppstår.