När Annica Nordin Söderberg, 47, för lite drygt en vecka sedan skulle gå av Mälartåget vid slutstationen i Uppsala lös lampan vid utgången rött och alla tågets dörrar var låsta. Hon och hennes medresenärer tvingades söka upp en tågvärd som kunde släppa ut dem.
– Jag är inte klaustrofobisk av mig, men man känner sig instängd. Det är lite obehagligt, säger Annica Nordin Söderberg.
Och detta var inte första gången. Sedan i julas har hon flera gånger upplevt att dörrarna varit låsta och i olika pendlarforum på sociala medier vittnar flera resenärer om liknande problem. Några har delat med sig av olika teorier om vad felet beror på – från tåg som är för långa till experiment med trippelkopplingar.
Men enligt Erik Söderberg, presskommunikatör på MTR som driver Mälartågen, beror vinterns dörrkrångel främst på ett inbyggt fel i dörrarna som leverantören är skyldig till.
– Det rör sig om ett garantiärende och under vintern har de felaktiga komponenterna åtgärdats parallellt med att tågtrafiken rullat på som vanligt, förklarar han.
När felet ska vara åtgärdat kan Erik Söderberg inte svara på med säkerhet, men han menar att arbetet går åt rätt håll.
– I vintras hade ett tio- till tjugotal fordon problem med dörrarna. Nu återstår felet på bara tre tåg.
Vad säger ni till de som blivit inlåsta i tåget?
– Det är beklagligt för alla som drabbats, men förhoppningsvis ska felet vara borta inom kort, säger Erik Söderberg.