AvgĂ„ngarna blev fĂ€rre – men tĂ„gen fortsĂ€tter stĂ€llas in

NÀr MTR under sommaren drog ner antalet tÄg i tidtabellen var tanken att fÀrre tÄg dÄ skulle behöva stÀllas in akut. SÄ blev det inte. Fortfarande stÀlls hundratals tÄg in i mÄnaden.

En skylt som mÄnga pendlare har fÄtt se under hösten. Totalt har 1 237 tÄg frÄn Uppsala stÀllts in under hösten.

En skylt som mÄnga pendlare har fÄtt se under hösten. Totalt har 1 237 tÄg frÄn Uppsala stÀllts in under hösten.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Uppsala lÀn2022-12-19 05:00

– Efter haveriet i juli fick vi höra att det skulle komma in nya lokförare i oktober, men det har inte hĂ€nt. MTR sköter inte sitt uppdrag, inte alls. Jag ser det som avtalsbrott, sĂ€ger Jenny Lundström, (MP) ordförande i samhĂ€llsbyggnadsutskottet i Tierps kommun, om alla indragna tĂ„g i MĂ€lardalstrafiken.

undefined
"Det skulle bli bÀttre kollektivtrafik, men det har det inte blivit. Nu har vi istÀllet dubbla organisationer som gör samma sak. DÄ fÄr man börja fundera över andra lösningar," sÀger Jenny Lundström (MP)

NÀr MTR i somras tills vidare drog in avgÄngar pÄ strÀckorna Uppsala-GÀvle och Uppsala-Stockholm, var tanken att trafiken skulle bli mer förutsÀgbar och att fÀrre tÄg skulle behöva stÀllas in akut. Men en genomgÄng av den senaste statistiken visar att det inte hÀnt. Trots att det under hösten körts fÀrre avgÄngar pÄ strÀckorna, stÀlls fortfarande ett stort antal tÄg in.

Under hösten (september-november) har 606 av 10 441 tĂ„g stĂ€llts in akut pĂ„ strĂ€ckorna Uppsala-GĂ€vle och Uppsala-Stockholm, pĂ„ grund av personalproblemen inom MTR.

MÄnaden innan tidtabellerna korrigerades, det vill sÀga i maj respektive juli var andelen akut instÀllda tÄg pÄ strÀckan Uppsala-GÀvle nio procent och pÄ strÀckan Uppsala-Stockholm sju procent.

PÄ strÀckan Uppsala-Sala, dÀr inga förÀndringar i tidtabellen gjorts, har dÀremot andelen instÀllda avgÄngar skenat, frÄn 9 procent i maj, till 36 procent i november. Bara under hösten (september-november) har 631 tÄg stÀllts in.

Med den nya tidtabellen som gÀller frÄn och med 11 december har antalet avgÄngar reducerats ytterligare, vilket inte minst Tierpsborna fÄtt kÀnna av, dÀr tÄgen nu gÄr en gÄng i timmen i bÄda riktningarna.

undefined
Tierp, december 2022. ResenÀrer vÀntar i kylan pÄ MÀlartÄget mot SkutskÀr och GÀvle.

Att det Ă€r fortsatt brist pĂ„ lokförare mĂ€rks Ă€ven utanför MTR. Även SJ har personalbrist och har till exempel inte kunnat starta direkttĂ„g mellan Uppsala och Stockholm.

En lokförare som kör för MTR berÀttar att scheman bestÀms dag för dag och en annan att den inte kunnat planera in enstaka semesterdagar pÄ mÄnga Är, eftersom arbetsgivaren, inte kunnat garantera att de fÄr ledigt.

– Andra kanske ser tĂ„gbranschen som en framtidsbransch, men det gör inte de som jobbar dĂ€r, sĂ€ger Alexander Weinfors, ordförande för SEKO:s branschförening som organiserar bĂ„de lokförare och konduktörer.

– Det finns ett mycket stort missnöje med villkoren, med arbetstiderna och att man byter arbetsgivare med varje upphandling, det Ă€r stökigt att arbeta i branschen. MĂ€nniskor mĂ„ste Ă€ndĂ„ trivas, sĂ€ger han.

undefined
MÀlartÄgs tÄg har forsatt stÀllts in under hösten, trots att fÀrre tÄg körs.

Miljöpartiet krÀver nu att regionen tar tillbaka trafiken pÄ strÀckan GÀvle-Uppsala, det gamla "UpptÄget", vilket de menar Àr möjligt med det avtal som skrivits mellan MTR och MÀlartÄg, och de ifrÄgasÀtter om regionerna i MÀlardalen ska fortsÀtta att gemensamt köpa upp kollektivtrafik.

– MTR Ă€r ingen attraktiv arbetsgivare och vi ser inte att det blir nĂ„gon förbĂ€ttring. DĂ„ Ă€r det dags att börja agera pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Jenny Lundström (MP).

undefined
Johan Örjes (C) tycker att det Ă€r sorgligt hur tĂ„gtrafiken genom MĂ€lartrafik och MTR inte blev som det var tĂ€nkt.

Även Johan Örjes, (C) avgĂ„ende regionrĂ„d med ansvar för kollektivtrafiken tycker att MTR misskött sitt uppdrag, men vill Ă€ndĂ„ avvakta.

– De har sagt "gör vi det hĂ€r blir det stabilitet". Det hoppas jag verkligen, sĂ„ att vi kan lita pĂ„ den tidtabellen och komma tillbaka till en trafik som vi ser behövs för hela regionens utveckling.

Han vill fortsÀtta samarbeta om kollektivtrafiken inom MÀlartÄgstrafiken.

– Vi ser att MTR har stora problem men det har Ă€ven andra stora jĂ€rnvĂ€gsföretag. Det kanske inte finns nĂ„gon annan som kan lösa hela den uppgiften bĂ€ttre.

InstÀllda tÄg MÀlartrafik

Uppsala-Stockholm

September

BestÀllda: 1330/AvgÄngar efter reducering: 1242/InstÀllda tÄg av MTR: 58

Oktober

BestÀllda: 1357/AvgÄngar efter reducering: 1273/InstÀllda tÄg av MTR: 37

November

BestÀllda: 1330/AvgÄngar efter reducering: 1242/InstÀllda tÄg av MTR: 55

Uppsala - GĂ€vle

September

BestÀllda: 2240/AvgÄngar efter reducering: 2206/InstÀllda tÄg av MTR: 221

Oktober

BestÀllda: 2306/Planerade: 2272 /InstÀllda tÄg av MTR: 107

November

BestÀllda: 2240/AvgÄngar efter reducering: 2206/InstÀllda tÄg av MTR: 128

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!