â Efter haveriet i juli fick vi höra att det skulle komma in nya lokförare i oktober, men det har inte hĂ€nt. MTR sköter inte sitt uppdrag, inte alls. Jag ser det som avtalsbrott, sĂ€ger Jenny Lundström, (MP) ordförande i samhĂ€llsbyggnadsutskottet i Tierps kommun, om alla indragna tĂ„g i MĂ€lardalstrafiken.
NÀr MTR i somras tills vidare drog in avgÄngar pÄ strÀckorna Uppsala-GÀvle och Uppsala-Stockholm, var tanken att trafiken skulle bli mer förutsÀgbar och att fÀrre tÄg skulle behöva stÀllas in akut. Men en genomgÄng av den senaste statistiken visar att det inte hÀnt. Trots att det under hösten körts fÀrre avgÄngar pÄ strÀckorna, stÀlls fortfarande ett stort antal tÄg in.
Under hösten (september-november) har 606 av 10 441 tÄg stÀllts in akut pÄ strÀckorna Uppsala-GÀvle och Uppsala-Stockholm, pÄ grund av personalproblemen inom MTR.
MÄnaden innan tidtabellerna korrigerades, det vill sÀga i maj respektive juli var andelen akut instÀllda tÄg pÄ strÀckan Uppsala-GÀvle nio procent och pÄ strÀckan Uppsala-Stockholm sju procent.
PÄ strÀckan Uppsala-Sala, dÀr inga förÀndringar i tidtabellen gjorts, har dÀremot andelen instÀllda avgÄngar skenat, frÄn 9 procent i maj, till 36 procent i november. Bara under hösten (september-november) har 631 tÄg stÀllts in.
Med den nya tidtabellen som gÀller frÄn och med 11 december har antalet avgÄngar reducerats ytterligare, vilket inte minst Tierpsborna fÄtt kÀnna av, dÀr tÄgen nu gÄr en gÄng i timmen i bÄda riktningarna.
Att det Ă€r fortsatt brist pĂ„ lokförare mĂ€rks Ă€ven utanför MTR. Ăven SJ har personalbrist och har till exempel inte kunnat starta direkttĂ„g mellan Uppsala och Stockholm.
En lokförare som kör för MTR berÀttar att scheman bestÀms dag för dag och en annan att den inte kunnat planera in enstaka semesterdagar pÄ mÄnga Är, eftersom arbetsgivaren, inte kunnat garantera att de fÄr ledigt.
â Andra kanske ser tĂ„gbranschen som en framtidsbransch, men det gör inte de som jobbar dĂ€r, sĂ€ger Alexander Weinfors, ordförande för SEKO:s branschförening som organiserar bĂ„de lokförare och konduktörer.
â Det finns ett mycket stort missnöje med villkoren, med arbetstiderna och att man byter arbetsgivare med varje upphandling, det Ă€r stökigt att arbeta i branschen. MĂ€nniskor mĂ„ste Ă€ndĂ„ trivas, sĂ€ger han.
Miljöpartiet krÀver nu att regionen tar tillbaka trafiken pÄ strÀckan GÀvle-Uppsala, det gamla "UpptÄget", vilket de menar Àr möjligt med det avtal som skrivits mellan MTR och MÀlartÄg, och de ifrÄgasÀtter om regionerna i MÀlardalen ska fortsÀtta att gemensamt köpa upp kollektivtrafik.
â MTR Ă€r ingen attraktiv arbetsgivare och vi ser inte att det blir nĂ„gon förbĂ€ttring. DĂ„ Ă€r det dags att börja agera pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Jenny Lundström (MP).
Ăven Johan Ărjes, (C) avgĂ„ende regionrĂ„d med ansvar för kollektivtrafiken tycker att MTR misskött sitt uppdrag, men vill Ă€ndĂ„ avvakta.
â De har sagt "gör vi det hĂ€r blir det stabilitet". Det hoppas jag verkligen, sĂ„ att vi kan lita pĂ„ den tidtabellen och komma tillbaka till en trafik som vi ser behövs för hela regionens utveckling.
Han vill fortsÀtta samarbeta om kollektivtrafiken inom MÀlartÄgstrafiken.
â Vi ser att MTR har stora problem men det har Ă€ven andra stora jĂ€rnvĂ€gsföretag. Det kanske inte finns nĂ„gon annan som kan lösa hela den uppgiften bĂ€ttre.