– Efter haveriet i juli fick vi höra att det skulle komma in nya lokförare i oktober, men det har inte hänt. MTR sköter inte sitt uppdrag, inte alls. Jag ser det som avtalsbrott, säger Jenny Lundström, (MP) ordförande i samhällsbyggnadsutskottet i Tierps kommun, om alla indragna tåg i Mälardalstrafiken.
När MTR i somras tills vidare drog in avgångar på sträckorna Uppsala-Gävle och Uppsala-Stockholm, var tanken att trafiken skulle bli mer förutsägbar och att färre tåg skulle behöva ställas in akut. Men en genomgång av den senaste statistiken visar att det inte hänt. Trots att det under hösten körts färre avgångar på sträckorna, ställs fortfarande ett stort antal tåg in.
Under hösten (september-november) har 606 av 10 441 tåg ställts in akut på sträckorna Uppsala-Gävle och Uppsala-Stockholm, på grund av personalproblemen inom MTR.
Månaden innan tidtabellerna korrigerades, det vill säga i maj respektive juli var andelen akut inställda tåg på sträckan Uppsala-Gävle nio procent och på sträckan Uppsala-Stockholm sju procent.
På sträckan Uppsala-Sala, där inga förändringar i tidtabellen gjorts, har däremot andelen inställda avgångar skenat, från 9 procent i maj, till 36 procent i november. Bara under hösten (september-november) har 631 tåg ställts in.
Med den nya tidtabellen som gäller från och med 11 december har antalet avgångar reducerats ytterligare, vilket inte minst Tierpsborna fått känna av, där tågen nu går en gång i timmen i båda riktningarna.
Att det är fortsatt brist på lokförare märks även utanför MTR. Även SJ har personalbrist och har till exempel inte kunnat starta direkttåg mellan Uppsala och Stockholm.
En lokförare som kör för MTR berättar att scheman bestäms dag för dag och en annan att den inte kunnat planera in enstaka semesterdagar på många år, eftersom arbetsgivaren, inte kunnat garantera att de får ledigt.
– Andra kanske ser tågbranschen som en framtidsbransch, men det gör inte de som jobbar där, säger Alexander Weinfors, ordförande för SEKO:s branschförening som organiserar både lokförare och konduktörer.
– Det finns ett mycket stort missnöje med villkoren, med arbetstiderna och att man byter arbetsgivare med varje upphandling, det är stökigt att arbeta i branschen. Människor måste ändå trivas, säger han.
Miljöpartiet kräver nu att regionen tar tillbaka trafiken på sträckan Gävle-Uppsala, det gamla "Upptåget", vilket de menar är möjligt med det avtal som skrivits mellan MTR och Mälartåg, och de ifrågasätter om regionerna i Mälardalen ska fortsätta att gemensamt köpa upp kollektivtrafik.
– MTR är ingen attraktiv arbetsgivare och vi ser inte att det blir någon förbättring. Då är det dags att börja agera på ett annat sätt, säger Jenny Lundström (MP).
Även Johan Örjes, (C) avgående regionråd med ansvar för kollektivtrafiken tycker att MTR misskött sitt uppdrag, men vill ändå avvakta.
– De har sagt "gör vi det här blir det stabilitet". Det hoppas jag verkligen, så att vi kan lita på den tidtabellen och komma tillbaka till en trafik som vi ser behövs för hela regionens utveckling.
Han vill fortsätta samarbeta om kollektivtrafiken inom Mälartågstrafiken.
– Vi ser att MTR har stora problem men det har även andra stora järnvägsföretag. Det kanske inte finns någon annan som kan lösa hela den uppgiften bättre.