Konceptet har påmint om hur tv-programmet Draknästet (som bland annat har sänts i SVT och TV8) varit upplagt – fast med en lokal prägel. Det hela har gått ut på att ett stort antal kandidater har fått anmäla sig och testa sin affärsidé under en minut för en jury bestående av fem personer. Därefter har tio finalister valts ut till en final.
Under den första säsongen sändes Företagsänglarna (då under namnet Affärsänglarna) på unt.se.
De senaste två åren har Företagsänglarna fortsatt med samma koncept under egen regi, men i stället visats på bland annat Youtube och sociala medier.
Nu har dock ägarna till webbserien bestämt sig för att göra ett uppehåll med programmet.
– Det stämmer att vi inte kommer att köra tävlingen, utan att vi i stället ska fortsätta arbeta med de projekt som vi har investerat i och försöka få dem att flyga, säger Thomas Sonesson som driver bolaget bakom Företagsänglarna tillsammans med entreprenörerna och investerarna John Lundqvist, Maria Mattsson Mähl, Magnus Hasselteg och Kaija Carlson.
Kan formatet komma tillbaka?
– Det är mycket möjligt. Men det beror lite på vad som händer med de investeringar som vi har gjort och om de blir självgående. Vi har inte lagt ned företaget, utan grundidén finns kvar.
Under november kommer Företagsänglarna att presentera hur det har gått för de entreprenörer som var med i den senaste säsongen av webbserien under en träff.
I tidigare säsonger av Företagsänglarna har investeringar gjorts ibland annat företagen Swedish Tonic, The Shoe Lace Brand Stockholm, Optima Planta. Leafymade och Öster-Aros Tvål.