"Vi måste börja ställa om redan i dag"

Andelen elbilar ökar och därmed behovet av att ladda dem där folk bor. HSB:s miljöchef uppmanar brf-föreningarna att sätta sig in i frågan så snabbt som möjligt.

"Vi har möjlighet att utvidga med ännu fler laddplatser i framtiden. Jag tror det kommer att behövas", säger Kjell Jungnelius, sekreterare i BRF Pedalens styrelse.

"Vi har möjlighet att utvidga med ännu fler laddplatser i framtiden. Jag tror det kommer att behövas", säger Kjell Jungnelius, sekreterare i BRF Pedalens styrelse.

Foto: Ahmet Tirej Kaya

Uppsala kommun2020-02-07 07:00

I januari förra året beslutade bostadsrättsföreningen Pedalen att investera i tio laddstolpar för sina boende. 

– Varenda bilföretag i dag pratar ju om el. Jag tror att många kommer vilja skaffa elbil de närmsta åren, och då måste man kunna ladda den också, säger Kjell Jungnelius, sekreterare i BRF Pedalen.

Styrelsen skickade innan beslutet ut en enkät för att kolla intresset. Endast en person från de cirka 150 lägenheterna i föreningen svarade att de skulle använda laddplats. Trots detta valde föreningen att genomföra beslutet.

– Vi tänkte att det kommer finnas ett stort framtida behov, och det är inte hållbart att investera i en laddare åt gången. För oss var det en bra investering, säger Kjell Jungnelius.

I dag är tre av de tio laddplatserna uthyrda. Platserna med de oanvända laddstolparna används för närvarande av vanliga bensinbilar. När någon i föreningen vill köpa elbil och nyttja en av laddplatserna, kommer de behöva byta parkeringsplatser.

Ursprungspriset var cirka 14 000 per laddplats. Tack vare det riksdagsbeslutade investeringsstödet Klimatklivet, som kan ansökas om via Naturvårdsverket, landade kostnaden per laddplats på cirka 7 000 kronor.

– Föreningen har lagt ut en relativt stor engångskostnad, men det är inget som anstränger vår ekonomi i någon större utsträckning. Den som nyttjar en parkeringsplats med laddstation betalar 250 kronor i månaden, så de pengarna kommer vi ändå att få tillbaka till slut. Och elen som förbrukas betalar personen som har laddplatsen själv.

Styrelsen har fått blandad respons från de boende vad gäller installationen av laddplatser. En del har ansett det vara onödigt medan en del varit mycket positiva till beslutet.

– Personligen tror jag att vi kommer behöva utöka antalet laddplatser redan om några år, vilket vi gärna gör. Vi måste börja ställa om redan i dag, säger Kjell Jungnelius.

Magnus Ulaner, miljöchef på HSB Riksförbund, säger att HSB Uppsala har som ambition att hjälpa bostadsrättsföreningar att utöka sina laddplatser. De har bland annat anordnat en informationsträff som lockat många. Målet är att stötta mellan fem och tio bostadsrättsföreningar att installera under 2020.

Han anser att det är viktigt att styrelserna börjar sätta sig in i frågan om laddstolpar under de kommande åren. Eftersom allt fler elbilar säljs på marknaden, kommer frågan enligt honom att komma till varje styrelse förr eller senare.

– Det finns dock fortfarande en del oklarheter kring laddstolparna. Vem ska bära kostnaden för stolparna, föreningen eller individen? Och hur gör man med eventuell rotering av parkeringsplatser? Dessa frågor är utmanande men går att lösa på bra sätt.

Även Riksbyggen förbereder inför en förväntad ökning av elbilar. Sedan ett och ett halvt år tillbaka installerar bolaget laddstolpar på 5-10 procent av parkeringsplatserna i alla nybyggen. Utöver detta förbereder de även cirka 75 procent av platserna för kommande laddstolpar genom så kallad kanalisering, alltså att kanaler för framtida kablar dras.

– Vi lägger stort fokus på lastbalansering. Det innebär att om många laddar samtidigt, blir effekten lägre och laddningen långsammare. Om man istället laddar sin bil när få andra laddar, blir effekten högre. Det är viktigt med tanke på effektbristen i Uppsala för att undvika höga effekttoppar, säger Mari-Louise Persson, energistrateg hos Riksbyggen.

Fakta om laddstolpar

I Uppsala har 11 bostadsrättsföreningar inom HSB laddstolpar, med totalt 48 stycken. Sammanlagt hade HSB 550 laddstolpar i hela Sverige år 2018. Det innefattar både deras hyresfastigheter och bostadsrättsföreningar.

Bostadsrättsföreningar är egna juridiska personer, och det är alltså upp till föreningarna själva att besluta om behovet av laddstolpar. Genom Naturvårdsverket kan bidrag sökas för 50 procent av kostnaden.

Karta: Portalgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!