De två senaste snöfallen har börjat som regn som övergått i snö allt eftersom temperaturen fallit. Vid båda tillfällena har det varit svårt att få till en halkfri yta.
Anna Niska, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger att dessa förhållanden är bland de värsta att hantera. För de sopsaltade stråken gäller det att maskinförarna har fingertoppskänsla för hur borstar och saltmängd ska ställas in.
– När det blir vätska på ytan krävs det mer salt. Det är också viktigt med sopningen, det är a och o för att det ska fungera. Dessutom kan vägytans temperatur variera kraftigt från en plats till en annan. Sopsaltning är ett hantverk, säger Anna Niska.
Vid det förra snöfallet, den 28–29 november, sjönk temperaturen snabbare än man räknat med, vilket gjorde att snömodden frös fast.
Snöfallet denna vecka ställde också till problem när regnet övergick i snö. Några av Uppsalas maskinförare lyckades inte anpassa saltmängden vilket gjorde att det blev frusen modd även denna gång. Att börja sprida grus på cykelvägarna kan dock göra situationen än värre, enligt de senaste forskningsrönen.
Dessutom har en bit av Valsätraleden intill ett vägarbete glömts bort helt av snöröjarna i år. Stadsbyggnadsförvaltningen ska nu utreda vad som gått snett. "Vi behöver se över kartunderlaget och träffa förarna eftersom vi tydligen pratat om olika platser", skriver Peter Nilsson, enhetschef, i en e-post.