Under onsdagen fattade regionfullmäktige beslut om en höjning av UL:s månadskort, från dagens 880 kronor till 910 kronor samt priset för enkelbiljetter. Fullmäktige röstade också nej till förslaget att införa pensionärsrabatt på enkelbiljetter. Övriga priser justeras av trafik- och samhällsutvecklingsnämnden under torsdagen.
Bland Uppsalaborna varierar åsikterna om prishöjningen. Gottsundabon Murad Abdu tycker att höjningen är rimlig.
– Jag tycker att man får så mycket service för pengarna att en höjning med 30 kronor inte gör något, säger han.
Patricia Ebaka, boende i Kungsängen tycker dock att det är fel att höja priset.
– Jag har månadskort men åker bara på vardagar, när jag lämnar min son på förskolan. Ändå kostar det lika mycket.
UL har redan en av de högsta taxorna i landet. Efter höjningen kommer Uppsala län att vara tvåa efter SL, som höjer sitt månadskort till 930 kronor. Gemensamt och unikt för både UL och SL är att de använder sig av en så kallad enhetstaxa – alltså att ett månadskort kostar lika mycket oberoende av var i länet man reser.
Varför ligger Region Uppsala så högt i pris?
– Vi tycker inte att det är särskilt dyrt med tanke på vad resenärerna får. Vi gör många nya investeringar i kollektivtrafiken, som till exempel nya tåg till Upptåget, säger Helena Klange, presschef på UL.
När UL införde systemet med enhetstaxa, möttes det av högljudda protester. Över 3 000 personer skrev under en protestlista i syfte att stoppa förändringen, utan framgång. Regionråd Bertil Kinnunen (S) sade då även att de skulle se över systemet och se ifall det fanns en bättre lösning.
Hur ser det ut i dag, är det fortfarande enhetstaxa som kommer att gälla?
– Just nu är det inte aktuellt att byta, men det är en diskussion vi fortfarande för, säger Helena Klange.
Trots prishöjningarna de senaste åren har resandet med UL ökat. 2018 gick resandet upp på samtliga trafikslag (stadsbuss, regionbuss, Upptåget och UL/SL-pendeln), i genomsnitt 6,3 procent jämfört med föregående år. Till och med september i år har också resandet ökat för samtliga trafikslag ovan, i genomsnitt 4,6 procent jämfört med samma period förra året. Där sticker SL-pendeln ut och resandet har gått upp med över 10%.
Priserna på kollektivtrafiken ökar i snitt mer än den allmänna prisutvecklingen. Flera rapporter från myndigheten Trafikanalys har varnat för den utvecklingen.