UL: Inga planer på förändring

Att gå de boende till mötes och låta bussarna i Bärby Hage trafikera både Flygargatan och Tunagatan igen är inte troligt menar UL och Uppsala kommun. Men båda uppger att man vill ha en fortsatt dialog med de boende i området.

Uppsala kommun2017-11-22 07:01

Utgångspunkten som UL haft när de dragit det nya busslinjenätet i Uppsala har varit att skapa ett attraktivt nät som är lätt att kommunicera ut till befolkningen. Det uppger Stefan Adolfsson, chef för samhälle och trafik på UL:s kollektivtrafikförvaltning. Det är också huvudargumentet för att bussarna i Bärby Hage ska fortsätta ha samma körväg i båda riktningarna även framöver.

– Vi har haft ett antal planeringsprinciper där vi bland annat har som mål att inte göra några undantag i sträckningen i staden. Vi vill att bussarna ska ha samma körväg åt båda håll. Så vill vi ha det i Bärby Hage också, säger Stefan Adolfsson.

Det är Stadsbyggnadsförvaltningen i Uppsala kommun som ansvarat för att motverka risker för boendemiljö och trafiksäkerhet i samband med det nya linjenätet. I Bärby Hage infördes en zonreglering med rekommenderad högsta hastighet på 30 kilometer i timmen på Flygargatan för att minimera risken för olyckor i samband med den nya linjedragningen. Samtidigt asfalterade kommunen om den sträcka som fick dubbelriktad busstrafik, för att minimera vibrationer in i fastigheterna. Dessutom gjordes förmätningar av markvibrationer där resultatet visade att det endast finns små till måttliga störningar på skalan för komfortvibrationer. Trots det upplever boende i Bärby Hage att det skallrar i fönstren när bussarna kör förbi.

– I och med resultaten på förmätningarna har vi inte sett något hinder för dubbelriktad trafik på vägen. Vi kommer framöver också göra en eftermätning för att kontrollera vibrationerna, säger Sampo Hinnemo, trafikplanerare på Stadsbyggnadsförvaltningen.

Vad gäller trafiksäkerheten anser varken UL eller Uppsala kommun att denna försämras när bussar tvingas köra upp på trottoaren vid mötande trafik.

– Den här trottoaren är inte överbefolkad och så länge det inte befinner sig många på trottoaren är situationen i sig inte farlig. Våra förare har fått information om att det är trångt på sträckan och de måste så klart vara uppmärksamma, säger Stefan Adolfsson och fortsätter:

– Sedan är det såklart inte ett lämpligt förfarande på längre sikt och vi för diskussioner med kommunen om hur vi ska åtgärda det.

Både UL och Uppsala kommun säger att man välkomnar en fortsatt dialog med de boende i Bärby Hage. Men i närtid ser det inte ut att bli någon förändring.

– När det gäller trafiksäkerheten så är det viktigt att jobba med den på ett långsiktigt plan. Vi träffar gärna föreningen i området och pratar med dem om vad som inte fungerar, säger Sampo Hinnemo på Uppsala kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!