Den ena avstängningen gäller en 17-årig flicka som anklagades för att ha varit våldsam på skolan samt hotat elever och skolpersonal.
Utbildningsnämnden menar att det var nödvändigt att stänga av eleven i en månad för att garantera tryggheten på skolan. Risken för en upprepning bedömdes i annat fall som stor.
Flickans föräldrar hävdade dock att dottern utsatts för misshandel, rasistiska tillmälen och att en lärare tagit strypgrepp på henne.
Enligt förvaltningsrätten var avstängning en alltför ingripande åtgärd. Skolan hade inte uttömt möjligheterna att komma till rätta med 17-åringens beteende på andra sätt.
Skolan har inte visat att situationen eskalerat akut. Det framgår inte heller vad skolan vidtagit för åtgärder med hänsyn till elevens särskilda behov, skriver domstolen.
Det andra fallet gäller en 16-årig pojke som även han stängdes av en månad från gymnasiet.
16-åringen ska ha använt narkotika i anslutning till skolan. Konfronterad med uppgifterna påstås han ha hotat andra elever och varit våldsam mot en lärare.
Vidare uppges pojken ha varit så stökig i klassrummet att flera elever övervägt att byta klass.
Han själv nekade till anklagelserna och förvaltningsrätten konstaterar att ord står mot ord.
Innan avstängningen hade skolan enligt egen uppgift flera resultatlösa samtal med pojken för att få honom att förbättra sitt beteende.
Men domstolen anser att det inte framkommit att skolan vidtagit några konkreta åtgärder för att komma till rätta med hans uppförande innan avstängningsbeslutet.
Inte heller har skolan visat att situationen eskalerat akut och att det därför varit nödvändigt med en omedelbar avstängning.
Johan Adler (L) är ordförande vid utbildningsnämndens gymnasieutskott. När domstolar upphäver avstängningar av elever handlar det enligt honom oftast om att skolans utredning bedöms som alltför bristfällig.
Johan Adler säger att utbildningsnämnden sedan ett år tillbaka gör mer fördjupade utredningar vid avstängningsärenden.
– Man ska komma ihåg att rektorn måste fatta beslut i ett akut läge. Elevens rätt till skolgång ställs mot frågan om trygghet och studiero på skolan.
Johan Adler tycker att domstolarnas syn på avstängning är att det ska tillämpas mycket restriktivt.
Tycker du det borde vara lättare att stänga av elever som beter sig illa?
– Nej, avstängning är ett tillfälligt beslut. Jag tror inte att avstängning är svaret på de utmaningar som skolan står inför.