– Januari och februari är två dåliga månader försäljningsmässigt eftersom det är så mycket som säljs till lägre pris. Rean är mer ett sätt att försöka bli av med varor, säger Matti von Magius, ekonom på Upsala Handelsförening.
Och sportbutikerna har haft det särskilt tufft, eftersom det knappt har varit någon riktig vinter, menar han.
– Att vädret är som det är hjälper inte till direkt. Det är ju synd om sporthandeln som säljer skidor, skridskor, kälkar och sådant. Det blir ju ingenting med det.
Men i S:t Per Gallerian väger rean till viss del upp det faktum att folk inte har samma köpkraft som innan jul, säger Angelica Chander som är marknadsansvarig.
– Det är många olika faktorer som påverkar omsättningen. Så klart har folk det lite tajt ekonomiskt nu, men samtidigt pågår det januarirea i butikerna vilket gör att folk handlar.
Trots att det är årets fattigaste vecka handlas det i butikerna ändå – bara inte i samma utsträckning, enligt Upsala City, som har koll på detaljhandelns omsättning i stadskärnan.
– Det blir oftast en dipp efter julhandeln och nyårsfirandet. Reorna gör att handeln hålls igång även om jag tror att man just nu är lite konsumtionstrött. Man handlar nog det man vill ha men håller säkert igen efter julklappsinköpen, säger Lisa Thörn, vd på Upsala City.