Trötta cyklar fick nytt liv

Uppsala kommuns cykelvecka rullar vidare. På torsdagen var det dags att ta cykeln Resecentrum.

En hel del besökare passade på att titta närmare på den stora Uppsalakartan med planerade cykelvägar.

En hel del besökare passade på att titta närmare på den stora Uppsalakartan med planerade cykelvägar.

Foto: Karolina Tolstav

Uppsala kommun2017-05-11 19:00

Till cykelservicetältet kommer en ström jämn ström av cyklar som är i behov av lite uppmärksamhet. Här fixar Joakim Brattström och andra medlemmar i Upsala cykelklubb opumpade däck, dåligt smorda kedjor som döljs under generationer av smuts – och dessutom har de hunnit laga två punkteringar.

– Vi försöker ju hjälpa till med det begränsade material vi har här. Några har kommit förbi för att höra hur länge vi är kvar och "bokat" in sig senare, säger han.

Julia Hallberg kommer förbi med vad hon själv kallar "ett praktexempel på dålig cykel". Så farligt är det inte, men kedjan behöver verkligen smörjas.

– Det var ett tag sedan och när jag såg att de står här så passar jag på, säger hon.

De vanligaste felen folk gör med sitt cykelunderhåll, menar Joakim Brattström, är att man inte håller cykeln ren och att man tror att cykeln är mer underhållsfri än den faktiskt är. Reflexer som faller av ersätts inte, den trasiga ringklockan byts inte ut och man cyklar utan cykellampor.

– Och några blir direkt trafikfarliga. Om du har en eker som lossnat och sitter kvar i hjulet kan du få tvärstopp, säger Joakim Brattström.

Anders Götesson får hjälp med sin cykel av Ronaldo Motta, här ska kedjan och växlarna smörjas. Nu är Anders Götesson pensionär, men medan han arbetade cyklade han nära en mil om dagen till och från jobbet.

– Jag har jobbat med transporter och bilar i hela mitt liv, men nu har jag ingen bil. Det är bra att vara cyklist i Uppsala. Tänk om alla som cyklar skulle ha en bil i stället – det skulle bli trafikkaos, säger han.

Daniel Fritz är trafikplanerare och cykelsamordnare inom Uppsala kommun. Han sätter ut runda klistermärken på den stora Uppsalakartan på marken, de visar pågående och framtida arbeten med Uppsalas och Storvretas cykelbanor. Här finns det pågående bygget med snabbcykelbanan till Gamla Uppsala och de planerade till Nåntuna-Vilan och Gränby under 2018–19.

Men det som funnits på mångas önskelista är en ny cykelväg mellan Starbo och Flogsta, den syns på kartan.

– Mycket av arbetet handlar om att komplettera cykelnätet med saknade länkar, säger Daniel Fritz.

Och cyklandet är prioriterat för Uppsala kommun, i en stad där 36 procent av resorna sker med cykel.

– Vi bygger ungefär sex–åtta kilometer cykelvägar varje år och runt tio kilometer väg rustas upp med ny asfalt. Vi vill att fler ska resa hållbart och cykla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!