Småbarnsmamman utsattes för rasism på H&M

Kifayo Yosif vill aldrig sätta sin fot på H&M i Gränbystaden igen. Hon krävde en ursäkt från personalen efter en rasistisk kommentar riktad mot henne och hennes barn – istället fick hon ett presentkort.

Kifayo Yosif och Minna, 6 månader.

Kifayo Yosif och Minna, 6 månader.

Foto: Henrik Montgomery TT / Privat

Uppsala kommun2020-01-14 20:03

Kifayo Yosif hade sett fram emot shoppingturen med barnen Minna, 6 månader, och Mohamed, 2 år, på H&M i Gränbystaden, Uppsala. Men väl framme vid provrummen med några t-shirts till sig själv och kläder åt barnen gick luften ur henne.

– När jag skulle gå in i provrummet sa en äldre kvinna: ”Här kommer bananerna”. När hon sa så kändes det som en kniv i ryggen, säger småbarnsmamman.

Kifayo Yosif berättar att kvinnan och en person som jobbar i butiken sedan skrattat åt henne och barnen.

– Jag kände att jag inte kunde säga någonting för att min svenska är begränsad. Jag började skaka och fick torka bort mina tårar. Jag kände mig maktlös, som en dålig mamma som inte kunde försvara sina barn. 

Småbarnsmamman har pratat med chefen i butiken som bett om ursäkt, och även fått presentkort av H&M till henne och barnen, till ett värde av 600 kronor. Men Kifayo Yosif har inte fått det hon egentligen vill ha – en ursäkt från den anställde som skrattat vid provhytten. 

– Det kändes som att de försökte köpa min tystnad. Jag vill inte vara otacksam, men varför ber inte personalen om ursäkt?

Kifayo Yosif är glad över att hennes barn inte uppfattade kommentaren, och enligt henne är det ingen tvekan om att kommentaren var rasistisk.

– Alla vet att vi mörkhyade brukade kallas för apor. De som inte tycker att det var rasistiskt sagt försöker göra sig själva blinda. Att vi har mörk hy betyder inte att vi ska kallas för bananer. De vet ingenting om mina barn. De är hälften svenska, hälften somaliska. Och även om de var helsomalier så ska de inte kallas för bananer. Jag vill ha rättvisa för mina barn.

Är du säker på att kommentaren var riktad mot dig?

– 100 procent. Det var bara jag, mina barn och de två kvinnorna där.  

I ett mejl till tidningen beklagar H&M:s presskontakt Danielle Kisch det som Kifayo Yosif och hennes barn blivit utsatta för.

"Människors lika värde är en självklarhet för oss och alla människor ska bemötas med respekt hos oss på H&M, i enlighet med våra värderingar. Vi ser mycket allvarligt på händelsen som kunden beskriver och vi har en löpande dialog direkt med kunden för att kunna utreda vad som har hänt och för att säkerställa att det inte kommer att hända igen", står det i mejlet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!