"Satsar mer på byggnader än skolgårdar"

Att röra på sig är viktigt både för kroppens utveckling och för barns inlärning. Men det finns en tendens bland landets kommuner att satsa mer på byggnader än skolgårdar.

Marita Friberg, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Marita Friberg, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Foto: Lena Katarina Johansson

Uppsala kommun2020-12-20 05:05

Det säger Marita Friberg, utredare på Folkhälsomyndigheten. Hon anser att Uppsala kommun inte är ensam om att ha prutat på skolgårdarna under senare år.

– Vi ser en tendens till att man vill använda marken till byggnader i stället för skolgårdar. Ekonomiska aspekter är ofta ett argument som lyfts som förklaring. Boverket har gjort en kartläggning av ytan på skolgårdar runt om i landet och den visar att storleken har minskat per elev, säger hon.

Den utvecklingen är inte bra för barnens hälsa. Bland annat har övervikt bland barn blivit ett av de stora problemen, både nationellt och ute i världen.

– Det är viktigt oavsett ålder att få in rörelse i sin vardag. Man tränar sin motorik, belastar skelettet och blir starkare både fysiskt och psykiskt än om man sitter stilla. Men också de inre organen, som hjärta och lungor blir starka. Forskning visar också att rörelse har en positiv effekt på hjärnan och förmågan till inlärning. 

Folkhälsomyndigheten har gjort aktivitetsmätningar bland barn och unga. Resultaten visar att de i snitt spenderar 70 procent av den vakna tiden inaktiva. Den inaktiva tiden ökar med åldern, från 67 procent för 11-åringar till upp emot 75 procent för 15-åringar. 

– Skoldagen bidrar med en tredjedel av den dagliga rörelsen. Då blir det en viktig del av ett barns totala rörelse. Men alla kommer inte ut trots att man har en gård. Vi har accepterat större grupper och mindre personal i förskolan. Det gör det svårare att gå ut med barnen på ett säkert sätt, säger Marita Friberg.

I förlängningen ser hon måttet på möjligheten att röra på sig som en jämlikhetsfråga.

– Om vi vet att skolgårdarnas utrymme påverkar barns rörelse och därigenom stimulerar barns inlärning så blir det en jämlikhetsfråga om alla barn inte ges förutsättningar till att röra sig mer. Vanan att röra på sig grundläggs i förskolan och man tar med sig dem högre upp i åldrarna.

Världshälsoorganisationen, WHO, kom nyligen med riktlinjer för både barn och vuxna där mycket fokus ligger på att röra sig mer fysiskt. WHO menar att varje minut i rörelse är hälsosam. 

– Stillasittandet har blivit ett globalt problem. Därför lyfter WHO det nu. Vi på Folkhälsomyndigheten jobbar vidare på WHO:s riktlinjer och kommer med svenska under våren. Det kommer att handla om att främja rörelse och minska stilasittande, säger Marita Friberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!