Så ska det bli bättre att cykla i Uppsala

Två år i rad har Uppsala kommun fått priset som Sveriges bästa cykelfrämjare. Så här ska kommunen arbeta för att behålla förstaplatsen.

En som sak som gör Uppsala till är en bra stad att cykla i är att det inte finns så många backar. Och bemötandet från bilisterna är respektfullt. Det tycker Helen Odiou.

En som sak som gör Uppsala till är en bra stad att cykla i är att det inte finns så många backar. Och bemötandet från bilisterna är respektfullt. Det tycker Helen Odiou.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala kommun2019-09-29 11:00

Uppsalabon Helen Odiou kommer farande på sin cykel längs Stationsgatan vid Resecentrum. Hon tar sig tid att stanna för att tycka till om Uppsala som cykelstad.

– Det är bra. Det finns inte så mycket backar här och det är gott om cykelbanor. Dessutom visar bilisterna respekt för cyklister, säger hon.

På frågan hur man som cyklist blir bemött av bilförarna i Helen Odious hemland Nigeria blir svaret:

– Oh, my God!

Vid en bänk en bit bort har Sisu Vihma parkerat cykeln och slagit sig ner för en fikapaus. Också hon tycker att det går fint att cykla i Uppsala.

 – Det verkar som om kommunen satsar mycket på cykling. Det byggs nya cykelbanor och folk uppmanas att cykla även på vintern, säger Sisu Vihma.

Ungefär så låter det från många när man frågar hur Uppsala är som cykelstad; folk verkar överlag ganska nöjda. 

Ett återkommande klagomål under åren har dock varit att det är för trångt i cykelställen, inte minst vid Resecentrum. Men den fjärde oktober, på fredag, öppnas det parkeringshus för cyklar som sedan drygt ett år håller på att byggas vid Resecentrum.

Utanför entrén till parkeringsgaraget är markarbetena i slutfasen. Simon Dahlström jämnar till ett sandlager med en markvibrator och sedan ska stenplattorna på plats. 

Innanför glasfasaderna ligger cykelställ i drivor i väntan på montering. Det nya garaget har plats för 1 200 cyklar. Nettotillskottet blir cirka 700 cykelställ sedan en del gamla ställ fått ge utrymme åt byggnaden. 

– Parkeringshuset kommer inte helt att lösa bristen på cykelställ vid Resecentrum men bidrar till att problemet minskar. Det säger Rickard Malmström (MP), kommunalråd med ansvar för gatufrågor. 

En hel del cykelställ runt om i stan brukar upptas av övergivna eller långtidsparkerade tvåhjulingar. För att förebygga att det blir så i det nya parkeringshuset införs en särskild taxa. 

Det är gratis att ställa cykeln i parkeringshuset under det första dygnet. Dygn två till nio blir det en avgift men den fastställs först i november. Efter den nionde dagen måste ägaren flytta bort sitt fordon annars gör kommunen det på ägarens bekostnad. Under de första veckorna efter invigningen tas dock ingen taxa ut.

Parkeringsgaraget är en del av kommunens strategi att ge hög prioritet åt cyklister. Det har gett utdelning i form av att organisationen Cykelfrämjandet utsett Uppsala till Årets cykelfrämjarkommun både 2018 och 2019.

I rankingen listas kommunerna efter hur mycket de satsar på cykelåtgärder. Av de deltagande kommunerna lade Uppsala 2018 mest pengar per invånare på sådant som cykelvägar, drift och underhåll; 977 kronor per Uppsalabo.

I och med att bara 45 av landets 290 kommuner deltar i rankingen som dessutom bygger på uppgifter som kommunerna själva lämnat bör resultatet dock tas med en nypa salt. 

En annan bild, även den lite osäker, framkommer i en webbenkät från Cykelfrämjandet som vem som helst kan fylla i. I den enkäten hamnade Uppsala 2018 på sjunde plats bland kommunerna.   

Påståendet "Jag skulle rekommendera andra att cykla i min kommun" fick 4,1 av 5 möjliga poäng när det gällde Uppsala.

Kommunen har en lång åtgärdslista för det fortsatta cykelarbetet. Det handlar bland annat om:

* 66 projekt för cykelleder under 2019–2021. En i mängden är en led utmed väg 55 från Flogstavägen till Starbovägen som ska  börja byggas 2020. 

* Området vid Islandsbron ska bli mer cykelvänligt när biltrafik slussas till den planerade Tullgransbron över Fyrisån nära Kungsängsesplanaden. 

* Cyklister ska slippa vänta vid järnvägsbommarna om planerna på cykeltunnlar genomförs vid S:t Persgatan, S:t Olofsgatan och Vimpelgatan.

Daniel Jones är ordförande i Uppsala Cykelförening. Han tycker att Uppsala överlag är rätt väl utformat för cyklister men ser även sådant som kan bli bättre.

Ett problem han tar upp är att vissa cykelvägar avslutas med en böj där de möter bilgatorna, vilket han menar ökar halkrisken på vintern.

– En annan brist är dålig sikt i krökta cykeltunnlar, till exempel vid Polishuset och under Dag Hammarskjölds väg vid BMC, säger Daniel Jones.

Hur många poäng på en tiogradig skala skulle du ge Uppsala som cykelstad? 

– Sju, svarar han.

Cykling i Uppsala

2014-2018 byggde kommunen om 138 korsningar i Uppsala för att få till bekvämare överfarter för cyklister.

2018 hade Uppsala 540 km cykelvägar. Det är en ökning med 40 km sedan 2014. 

Under fjolåret upprustades nio cykeltunnlar i Uppsala.

I centrala Uppsala finns cirka 12 000 cykelparkeringar.

Vid den senaste resvaneundersökningen, som gjordes 2015, skedde 36 procent av resorna i Uppsala tätort med cykel. Cykeln hade då gått om bilen som vanligaste fordon i centrala Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!