Så mycket kostar klotter på Upptåget varje år

Klotter på pendeltåg i Uppland kostar hundratusentals kronor att sanera varje år. Problemen med klotter varierar över tid, enligt polisen.

Upptåget, som från år 2022 kommer att heta Mälartåg, behöver saneras från klotter för hundratusentals kronor varje år.

Upptåget, som från år 2022 kommer att heta Mälartåg, behöver saneras från klotter för hundratusentals kronor varje år.

Foto: Montage/UNT arkiv

Uppsala kommun2020-02-26 20:31

Polisen i Stockholm utreder just nu den största klotterhärvan någonsin i Sverige, något flera medier rapporterat om. Klotter och olaglig graffiti i SL-trafiken kostade år 2018 över 140 miljoner kronor att sanera. 

I filmer från polisens förundersökning syns hur flera personer målar graffiti på bland annat pendeltåg. Ett av tågen som syns tillhör Upptåget.
– Vi får titta närmare på hur vi kan ställa skadeståndskrav, det brukar kunna vara svårt att få ersättning, säger Bo Danielsson, affärschef på Transdev Uppland, som ansvarar för Upptågets trafik.

Han har inga exakta siffror, men bara på Upptåget kostar det hundratusentals kronor varje år att sanera klotter. Bo Danielsson berättar att mängden olaglig graffiti varierar över tid.
– Det är kanske inte den värsta situationen just nu, men det här är ett ganska stort samhällsproblem som kostar mycket pengar. Och det är ju skattebetalarnas pengar i slutändan, säger han.

Inte heller polisen har sett en ökning av klotter på senare tid, men det kan vända.
– Historiskt har det gått lite i vågor. Och problemet är att bara en eller två personer kan klottra kopiöst mycket under en natt, säger Jonas Eronen, presstalesperson vid polisens region Mitt.

Jonas Eronen vill inte säga att mängden klotter blivit mindre, och det finns en del grupper som är aktiva i Uppsala. Olaglig graffiti och klotter kan leda till annan brottslighet, menar han.
– Klotter kan förpesta ett helt område, säger Jonas Eronen, och syftar på "broken windows"-effekten. 

Begreppet är känt inom kriminologi och syftar på att ett trasigt fönster i ett område ökar risken för att fler rutor krossas, om inte det första fönstret lagas snabbt.

Björn Holmgren är klottersanerare på företaget Klotterkonsulten, som tvättar bort graffiti i Uppsala. Även han ser vikten i att snabbt avlägsna klotter.
– Ju fortare vi kommer till platsen, desto lättare är det att få bort färgen. Och när målare ser att klotter får sitta kvar är det större risk att de ger sig på samma ställe, säger han.

Transdev, som kör Upptåget, har funderat på att anställa vakter för att undvika klotter på tågen.
– Men även det kostar ju pengar, precis som att sanera. Vår främsta åtgärd är att ställa tågen på smarta ställen, där det är väl upplyst och inhägnat, säger affärschefen Bo Danielsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!