Smaken är som baken, deklarerar Bror Hjorths hus, och bjuder in till rumpbingo. Det är en av de lite mer udda tolkningarna av temat på årets museidag: "Smak".
Tim Carlenius, 9 år, och Zeb Carlenius, 7 år, är två av dem som gett sig ut för att leta reda på rätt rumpor bland skulpturerna i museet.
– Vi har bara hittat två än så länge, berättar Tim Carlenius.
Nere i museets verkstad visar Ting Adolphus, konstpedagog, hur man kan måla med det man hittar i köket: Snabbkaffe, rödkål och gurkmeja.
– Det var först på 1800-talet som det gick att köpa färg i affären. Då fick man använda naturliga pigment, berättar hon.
Bror Hjorth själv kom flera gånger på kollissionskurs med den tidens uppfattning av god smak.
– Sex och erotik var viktiga teman i Bror Hjorths konst. Den här skulpturen som visar ett samlag beslagtogs som pornografi på 1930-talet. Uppmärksamheten gjorde att utställningen blev en medial succé, berättar Martina Lindgren.
Hon konstaterar dock att synen på vad som provocerar har förändrats genom tiden.
– När min son går förbi den här skulpturen skulle han knappt notera att de är nakna.
Även Näckens polska vid stationen i Uppsala har skapat debatt så sent som 1968. Många ansåg att det behövdes en särskild ingång till stationen för dem under 18 år för att de skulle slippa se statyns nakenhet.
I dag upprörs ingen av Bror Hjorths nakna statyer. I stället kan en del rasistiska inslag i hans konst uppfattas som dålig smak.
–Smaken är en spegling av samhället, säger Martina Lindgren.