Trots den stora skylten om att cykelparkering är förbjuden är det många som låst fast sin cykel i räcket som ska skilja fotgängarna i Centrapassagens från cyklisterna.
Likadant ser det ut intill perrongen vid spår 1, mot länsbusshållplatserna, där uppklistrade lappar gör klart att ingen får ställa cykeln nedanför trappstegen. Ändå är raden av cyklar trång och lång.
Men i det nyöppnade cykelgaraget alldeles intill finns det gott om plats. Av de totalt cirka 1 300 platserna används den här dagen en del på det nedre planet, medan nästan alla platser gapar tomma på plan två.
– Jag tror inte att folk vet att garaget har öppnat redan, säger Kalle Isaksson, arbetsledare för kommunens personal som arbetar med cyklar, bland annat runt Resecentrum.
Skyltningen kunde vara bättre, menar han, och kommunen kunde gått ut med mer information i förväg om hur man laddar ned appen. Men han tror på bättre tider för garaget.
– Kommer du en fin dag i vår tror jag att det kommer att vara fullt här.
Han har sett att Uppsalabor i sociala medier kritiserat kommunens 47-miljonersinvestering i ett garage där många platser gapar tomma.
– Men då har jag tagit bilder i garaget och visat att det redan är många som parkerar här, säger han.
En av dem är Kristina Eliasson.
– Det är säkert och torrt. Och så finns det gott om plats, säger hon medan hon tar fram sin telefon.
Den behövs nämligen för att ta sig in i garaget. Genom att scanna av en så kallad QR-kod öppnas dörrarna. Men trots att Kristina Eliasson gör det förblir dörrarna stängda. Efter ett nytt försök öppnas de.
Allt form av krångel är ett allvarligt hot mot garagets popularitet, poängterar flera vi talar med.
– Tänk dig en kall vinterdag, när mobilbatterierna laddar ut. Då kommer man inte in i garaget, säger en person som samtidigt framhåller att garaget är en jättebra investering.
Ännu är det gratis, men kommunen vill införa en avgift för den som står längre än ett dygn. Svaren på frågan om det är värt att betala för att få långtidsparkera inomhus låter lite olika den här morgonen, men ingen säger tvärnej.
En som tycker att det vore värt att betala är Martin Coborn.
– Jag kan tänka mig en månadskostnad för att stå i garaget. Jag tycker att det fungerar jättebra, säger han.
Roger Lindström, områdeschef på kommunens gatukontor, tycker att det är för tidigt för att prata om hur populärt garaget blivit. Men han säger att allt inte var "hundra procent klart vid invigningen":
– Men vi såg inte heller varför vi skulle vänta med att tillgängliggöra de cykelparkeringar som faktiskt var redo att nyttjas då behovet av platser är stort inom området.