Spårvagnsdepån, som beräknas bli ungefär lika stor som parkeringen framför Gottsunda centrum, behöver ligga i närheten av den tänkta linjesträckningen. Samtidigt är syftet med en spårväg att kunna bygga bostäder och arbetsplatser längs stråket. Det är därför inte konstigt om depån hamnar i ett område där kommunen tänkt sig en omfattande exploatering.
I första hand föreslår Region Uppsala att en eventuell spårvagnsdepå placeras i Bäcklösa, i höjd med Ultuna vid Dag Hammarskjölds väg. Det är dock en tomt som kommunen nyligen köpt av SLU och som är tänkt för bostäder.
I andra hand vill regionen att depån placeras i Gottsunda, bakom den nuvarande återvinningscentralen. Det är dock ett alternativ som avfärdats av kommunen. Enligt översiktsplanen är detta en av Uppsalas fyra framtida "stadsnoder", det vill säga stadsdelscentrum med tät, stadslikande bebyggelse.
Ett tredje alternativ som pekas ut, men som regionen bedömer som mindre intressant, ligger vid Sävja på den västra sidan av väg 255. Även här planeras det för bostäder enligt förslaget till fördjupad översiktsplan, dock i mindre grad än på de två övriga platserna. Skälet till att Sävja-läget värderas lägre av Region Uppsala är osäkerheten om bron över Fyrisån hinner bli färdig till trafikstart av spårvägen.
Björn-Owe Björk (KD), ordförande i fastighets- och servicenämnden, är medveten om att förslagen kan komma i konflikt med kommunens planering.
– Jag förstår att kommunen kan ha en annan prioritering. På det här sättet har vi gjort synligt i planprocessen vad regionen tycker vore lämpligt. Men vi äger inte frågan, säger Björn-Owe Björk.
Gabriella Burel, ansvarig för Uppsalapaketet, säger att kommunen och regionen under våren ska göra en gemensam utredning av lämplig placering för en spårvagnsdepå.
– Jag kan inte kommentera de enskilda lägena mer än att vi har avfärdat alternativet vid Gottsunda. Jag tror det finns fler platser än de här tre som vi kan titta på, säger hon.
Är det svårt hitta mark för en depå när spårvägsstråket ska bebyggas med bostäder?
– I drifthänseende är det inte bra om depån hamnar för långt från trafiken. Men jag tror inte det är en svårighet. Vi behöver bara värdera det ena mot det andra. Det är viktigt att regionen och kommunen gör det här tillsammans, i det gemensamma spårvägsprojektet, säger Gabriella Burel.