Vatten i stället för bensin i tanken. Det blev resultatet för minst sex stycken kunder som tankade på OKQ8-macken på Bernadottevägen i Valsätra under torsdagen. OKQ8 har nu lyckats identifiera kunderna och kommer stå för all ersättning.
– Vi har kontrollerat och det har varit väldigt få som har drabbats av det här. Nu försöker vi proaktivt kontakta kunderna och be dem ta sig till en verkstad för att dränera tanken på vatten och fylla den på nytt. Vi står för alla kostnaderna för det, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8.
Kan vattnet ha orsakat några skador på bilarna?
– Nej. Det som händer helt enkelt är att bilen stannar. Bilen tar ingen skada av att man får vatten i tanken, men den behöver tömmas och fyllas på nytt. Vi kommer se till att det inte drabbar kunden ekonomiskt.
Exakt hur det gått till när vattnet hamnade i bensinpumpen är i nuläget oklart, men enligt Karin Hellgren håller man på och utreder saken.
– Det man ska vara medveten om är att det var under väldigt kort tid som pumparna var öppna med den felaktiga bensinen. Så fort vi fick kännedom om det så stängde vi av dem och lyckligtvis är det inte så många drabbade, säger hon.
Hur vanligt förekommande är sådana här incidenter?
– Det är väldigt ovanligt. Fukt kan komma in i tanken på en vanlig bil beroende på olika faktorer, som ett tanklock på glänt. Men det är ovanligt att vatten hamnar i pumparna på en station.
Kunder som betalat tankningen kontant och eventuellt är drabbade kan inte identifieras, men ombeds kontakta OKQ8.