Företaget har sitt huvudkontor i Ljusdal och har i dag verksamhet i Hälsingland, Härjedalen, Jämtland och Dalarna.
Kontraktet löper över åtta och ett halvt år med möjlighet till förlängning i fyra år. Per år är avtalet värt cirka 130 miljoner kronor. Totalt handlar det om minst 1,1 miljarder kronor.
– Det här är Mohlins största enskilda affär någonsin, säger bolagets vd Robert Mohlin.
Företaget räknar med att behöva anställa 150 chaufförer samt köpa in 115 nya bussar som ska målas i rätt färg enligt UL:s profil.
– Vi kommer att ta kontakt med alla befintliga operatörer och erbjuda arbete åt den personal som redan är ute och kör i trafiken i dag, säger Robert Mohlin.
I upphandlingen fanns totalt fyra anbudslämnare med, men valet föll på Mohlins Bussar AB. Enligt Region Uppsala uppfyllde företaget samtliga ställda krav och hade den bästa relationen mellan pris och kvalitet utifrån de redovisade kriterierna.
– Lokal- och skolbusstrafiken är en viktig kugge i vårt totala utbud, och även om Mohlins Bussar är ett nytt trafikföretag för oss har de gedigen erfarenhet av skolbusstrafik, säger Johan Wadman, trafikdirektör vid Trafik och samhälle inom Region Uppsala, i ett pressmeddelande.
Nytt i den här upphandlingen är att även Enköpings kommun ingår i avtalet. Tidigare har de upphandlat skoltrafiken separat. Fram till årsskiftet är det KR Trafik AB som sköter skol- och lokalbusstrafiken i länet. I Enköping är det Bergkvarabuss.