Enligt uppgifter till UNT har även producenter av sjukvårdsmaterial drabbats av stora problem på grund av leveranshaveriet inom Apotekstjänst. Enligt en källa inom Region Uppsala är läget krisartat på vissa håll.
Patrik Hene är VD på KiiltoClean som har avtal med Region Uppsala och de övriga fyra samarbetsregionerna om sådant som desinfektionsprodukter och tvål.
– Vi har påverkats och har märkt problemen i kedjan. Vi blir nu kontaktade direkt av regionerna och inte bara av Apotekstjänst, för att de ska få fram materialet de behöver, säger Patrik Hene.
Haveriet och effekterna har varit överraskande, säger han.
– Vi har gjort allt vad vi kan, men vi har inte varit beredda på det här. Vi har haft möten med regionernas gemensamma varuförsörjning om vad vi kan hjälpa till med för att få fram de produkter som behövs i vården. Men ett problem är att det har saknats överblick, säger Patrik Hene.
Hinner ni med?
– Nej, problemet är att varorna fastnar ute i logistiksystemet, och ligger någonstans utan att ändå komma fram till klinikerna.
Läget är så problematisk när det gäller vissa varor att de har sinat hos Patrik Hene och Kiilto.
– När det samtidigt beställs varor från många håll, då tar de till sist slut hos oss, säger han som betonar att det endast gäller några av Kiiltos produkter.
– Försäljningen har hittills varit betydligt större än beräknat. Och dessvärre kan vi ha långa ledtider på våra varor och det kan handla om veckor innan vi får vad vi i vår tur beställt.
Är det krisläge för er?
– Alltså det är inte oss det är synd om, utan patienterna och vården. Vi gör vad vi kan för att hjälpa. Men tar varor slut är det så klart ett problem för alla.
Vad är din bild av vad som skett och vad problemet är?
– Jag vet verkligen inte det, och vill heller inte spekulera. Jag vill bara få fram varor till dem som behöver. Det är klart att det är frustrerande när vi vet att vi har varor som behövs för att kunna operera eller ge annan vård till sjuka patienter.