Materialkrisen på Akademiska klingar sakta av

Region Uppsala får i dag huvuddelen av sina leveranser från Apotekstjänst. Men ännu kan ingen säga när allt flyter prickfritt igen. Samtidigt slutar chefen för varuförsörjningen inom Region Uppsala, Petter Karlsson.

Petter Karlsson, chef för varuförsörjningen inom Region Uppsala.

Petter Karlsson, chef för varuförsörjningen inom Region Uppsala.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala kommun2020-01-04 13:00

Petter Karlsson har stått i rampljuset under den materialkris som drabbat fem mellansvenska regioner under hösten. Han säger att han själv har valt att gå vidare till ett nytt jobb, och att det inte har något med krisen att göra

– Jag har fått ett jobb med inköpsfrågor på företaget Sandvik. Jag slutar i mars, säger han.

Innan dess ska han göra så mycket han kan för att få ordning på leveranserna från Apotekstjänst.

– Vi får allt mer material så det ser förtröstansfullt ut. Men allt kommer inte enligt leveransavtalet som säger att vi ska få det som beställts efter 48 timmar. Apotekstjänst behöver en dag till mer än garantin, säger Petter Karlsson.

När krisen var som värst tvingades regionerna beställa vissa varor från utomstående leverantörer. Det ska i stort sett ha upphört. Visst materiel är dock restnoterat. Då har Apotektjänts leverantör inte varan. 

Men vissa leveranser från Apotekstjänst saknar följesedlar.

– Det innebär att leveranserna måste spåras. Vi har fjorton mottagningar i fem regioner som tvingas spåra en del av sitt material och det tar tid, säger Petter Karlsson.

När tror du det är över?
–  Det kan jag inte svara på. Det är säkrast att inte lova något innan man verkligen vet att det kommer att fungera. 

Apotektjänst anser att materialkrisen beror på att regionerna levererat felaktiga uppgifter om sin lagerhållning och kräver ersättning för det. 

Petter Karlsson anser dock att det är för tidigt att peka ut några orsaker i dag.

– Flera utredningar har startats för att klargöra det men jag är inte involverad i dem, säger han.

I en intervju i det senaste numret av Akademiska sjukhusets personaltidning Ronden resonerar han om olika orsaker till varför det gick som det gick.

En orsak anser han kan vara att regionen inte fick reda på att Apotekstjänst skulle bygga ett nytt lager från grunden i Uppsala. Det påverkade möjligheterna att förhandstesta e-handel och rutiner för så kallad plockning av varor på lagret. Samtidigt garanterade Apotekstjänst att det nya systemet skulle fungera.

– Vi hade ingen anledning att misstro det, säger Petter Karlsson.

Apotekstjänst it-system var dessutom uppbyggt så att om en artikel fattades pausades hela ordern. Det ledde till att ordrarna började skrivas på papper, som i sin tur fördröjde leveranserna, enligt Petter Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!