Fem pojkar och en flicka dök aldrig upp i sina klasser när höstterminen drog igång efter sommarlovet. Det rör sig om elever från förskoleklass upp till och med åttan i Uppsalas grundskolor.
Skolorna har nu, en månad efter skolstart, ännu inte lyckats få tag på vare sig eleverna eller föräldrarna och har därför gjort orosanmälningar till socialtjänsten.
– Vi har en oro eftersom vi inte vet vad som hänt. Att vi inte får tag på familjen kan bero på att de inte befinner sig i Sverige, men vi vet inte, säger Ingela Hamlin, chef för Uppsalas kommunala grundskolor.
Enligt siffror från den nationella linjen för hedersförtryck har hittills i år minst 44 barn förts ut ur Sverige mot sin vilja, visade en granskning av Svenska Dagbladet. Dessa barn kan utomlands ha utsatts för barnäktenskap, tvångsäktenskap eller uppfostringsresor för pojkar. Om detta är något som drabbat en eller flera av de elever som saknas i Uppsala kan Ingela Hamlin inte säga något om.
– Vi vet inget alls i nuläget. Men vi fortsätter att försöka få reda på vad som har hänt och var barnen är.
Har det gjorts någon polisanmälan?
– I ett av fallen är polisen inkopplad.
Det är till kommunens skolpliktsbevakning som skolorna ska anmäla frånvarande elever. Det är dock inte säkert att alla skolor gjort det än, enligt Ingela Hamlin. I verkligheten kan det därför vara fler barn som saknas.
– Det kan finnas skolor som vänt sig direkt till socialtjänsten. Det är heller inte säkert att friskolorna rapporterat in eventuella saknade elever till oss än.
Totalt saknades 23 elever i Uppsalas grundskolor vid terminsstarten. I 17 av fallen har utbildningsförvaltningen dock fått giltiga förklaringar. Det handlar till exempel i ett par fall om gästforskare som flyttat hem, men som glömt meddela det till kommunen.
När UNT för två år sedan skrev om saknade elever efter sommarlovet fanns oro i sju ärenden. Särskilt i ett av fallen befarades att en flicka gifts bort mot sin vilja. Hur det gått för henne kan rektorn i dag inte säga med hänsyn till flickans säkerhet, mer än att flickan "är okej".
– Vi på skolan vände oss till Röda korset och Tris, som hjälpte oss vidare. Det fanns organisationer på plats i landet där hon befann sig som kunde hjälpa henne, säger rektorn, som vill vara tydlig med att skolpersonal inte ska agera självständigt i den typen av ärenden:
– Då kan man förvärra situationen. Man måste ta kontakt med organisationer som har kunskap i ämnet.