Hon försvarar Destination Uppsala

Kommunen har ingen skyldighet att marknadsföra varenda liten korvkiosk. Det anser Eva Edwardsson (L).

Eva Edwardsson (L), ordförande i kommunfullmäktige, tycker inte att Destination Uppsala behöver ha gjort något fel när de gav en bloggare i uppdrag att marknadsföra en enskild restaurangkoncern i Uppsala.

Eva Edwardsson (L), ordförande i kommunfullmäktige, tycker inte att Destination Uppsala behöver ha gjort något fel när de gav en bloggare i uppdrag att marknadsföra en enskild restaurangkoncern i Uppsala.

Foto: Sven-Olov Ahlgren/Arkiv

Uppsala kommun2019-09-13 18:00

Kommunfullmäktiges ordförande, Eva Edwardsson (L), tycker inte att Destination Uppsala behöver ha gjort fel när de gav en bloggare i uppdrag att marknadsföra en enskild restaurangkoncern i Uppsala.

– Jag tolkar inte det här som att Svenssons krogar var de enda krogar som skulle marknadsföras på det här sättet utan att det ska följas av fler. Då tycker jag inte att man kan säga att kommunen gynnat en krogkoncern och brutit mot likställdhetsprincipen, säger hon.

Professor Olle Lundin gör motsatt bedömning och anser att kommunen bryter mot lagen?

–Jag tycker han förenklar för mycket. Destination Uppsala har ett allmänt uppdrag att marknadsföra Uppsala. Det är extremt viktigt att de följer kommunallagen. Men ställer man upp kriterier för hur marknadsföringen ska gå till och låter fler krogar vara med så är det inte så stort problem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!