Snabbt förstod Jimmy Joelsson att det var grannens tillika hans bäste väns journal han läste, men att den var inlagd i hans journal. Ihopblandningen av patientuppgifter gjorde Jimmy Joelsson rädd.
– Jag väntar på en pacemaker, äter blodförtunnande och har extrakoll på min journal just för att jag har problem med hjärtat. Jag fick en chock när jag såg min grannes journaluppgifter i min.
Tidigare hade Jimmy Joelsson sett att en läkare, som han inte besökt på två år, hade gått igenom och läst hans journal. Chocken kom när han i journalen läste att han enligt läkaren hade kräkts blod och skrivits in på kirurgen.
– Jag var helt skärrad. Jag förstod inte varför han varit inne i min journal och ännu mindre att han skrivit in min grannes sjukdomstillstånd. Jag kunde läsa exakt vad grannen genomgått.
Jimmy Joelsson ringde genast upp sin granne och frågade om han fått någon återkoppling från läkaren. Det hade han inte. Jimmy Joelsson läste då upp journalen för honom.
När tidningen talar med grannen Göran Ek ligger han kvar på sjukhuset.
– Det känns inte speciellt rättssäkert. Även om Jimmy är min granne och bäste vän så vill jag ju inte att han ska veta allt som står i min journal. Jag har aldrig varit med om något liknande.
Har du blivit informerad om hur operationen gått?
– Jimmy berättade det. Han rabblade upp allt läkaren sagt. Jag blev ställd, jag hade ingen aning om att det kunde gå till på det här sättet. Jag blev lite förbannad på läkaren, säger Göran Ek.
Hjärtsjuke Jimmy Joelsson är orolig för vad som kan hända om han behöver åka in akut för hjärtat. Enligt honom står grannens diagnos kvar i hans journal men är överstruken.
– Jag bad läkaren att ta bort grannens journaluppgifter från min, men det gick inte. Det känns farligt, jag kan lika gärna stryka med. Jag har gått med hjärtmaskin i 14 dagar och om något akut skulle hända med mig kan det innebära att jag blir felbehandlad. Det är förskräckligt, säger han.
Läkaren som utfört operationen och skrivit journalen vill inte ge några svar på tidningens frågor utan hänvisar till Akademiska sjukhusets presskommunikatör, som i sin tur hänvisar till Inera som ansvarar för det digitala journalverktyget.
– Vi ser allvarligt på det här. Vi har nu gått igenom vårt system och är säkra på att det är den mänskliga faktorn. Det ska gå att makulera felskrivningar i systemet. Om läkaren inte vet hur han ska göra det behöver han kontakta supporten i Uppsala. Patienten kan också kontakta oss, men främst ska patienten kontakta sin läkare, säger Lisa Adolfsson, pressansvarig vid Inera.