Hård press på unga att ha dyra märkeskläder

Många ungdomar i Uppsala känner press att ha märkeskläder. Men det är skillnad mellan skolor – och mellan tjejer och killar. Det menar gymnasister som vi pratat med.

Amanda Kellgren, Amanda Ehres och Sofia Molin på Lundellska skolan brukar inte själva ha märkeskläder. Men de märker att många ungdomar känner press att köpa såna. "Särskilt killar verkar det som, det är lite machokultur över det", säger Amanda Ehres.

Amanda Kellgren, Amanda Ehres och Sofia Molin på Lundellska skolan brukar inte själva ha märkeskläder. Men de märker att många ungdomar känner press att köpa såna. "Särskilt killar verkar det som, det är lite machokultur över det", säger Amanda Ehres.

Foto: Elin Sandow

Uppsala kommun2019-12-16 08:15

Hugo Boss-tröjor, Gucci-bälten, Sail-racing jackor ... Ungdomar i Uppsala kan gå runt i kläder för tusentals kronor. För ett tag sedan var Canada Goose-jackor det trendigaste i vissa ungdomsgrupper, nu pratas det i Uppsalas skolor mer om jackor av exempelvis märkena Parajumpers och Moncler. För sådana får man ofta betala hisnande 10.000 kronor.

– För en del ungdomar är det jätteviktigt att ha märkeskläder. Det handlar om identitetssökande och att känna att man tillhör en grupp. Märkeskläder kan vara ett snabbt sätt att få bekräftelse, säger Hilde Wiberg, chef för Uppsala ungdomsjour.

Men, påpekar Hilde Wiberg: långt ifrån alla bryr sig om märkeskläder. Det finns en tydlig motsatt trend.

– Många unga som vi möter tar medvetet avstånd från märkeskläder. De är inte är intresserade av kläder eller så vill de agera klimatsmart och därför inte lägga så mycket resurser på nyproduktion.

Den här delade bilden bekräftas av gymnasieelever på Lundellska skolan. Ett gäng skrattande tjejer som pluggar på programmet Sam-beteende är på väg till matsalen. De har definitivt märkt av haussen kring märkeskläder.

– På Gottsundaskolan där jag gick förut hade jättemånga dyra märkesjackor. Jag skulle säga att folk hade jackor för i snitt 5000 kronor, säger Jennifer Erlandsson.

Men själv tycker Jennifer Erlandsson inte att märkeskläder är viktiga eller ens särskilt fina, lägger hon till. Hon får medhåll av klasskompisarna.

– De är ju så dyra! Billigare kläder är ofta lika bra, säger Amanda Ehres.

– Den där hetsen som finns kring märkeskläder gör att jag inte vill ha såna, säger Maja Öhman och berättar att på Adolfsbergsskolan i Alsike, där hon gick förut, var det inget fokus alls på märkeskläder.

– Det passade mig bra, jag gick runt i myskläder. Nu på gymnasiet är det inte lika avslappnat, säger hon.

De märker alla att det i vissa grupper är hård press på att ha märkeskläder – särskilt bland killar. Medan tjejer oftare riktar in sig på märkesväskor har många killar märkeskläder från topp till tå.

– Det är lite machokultur över det, säger Amanda Ehres.

En kille som går förbi, även han 16 år, håller med: märkeskläder verkar vara större bland killar. Själv är han helt klädd i märkeskläder. Tröjan kostar 1200 kronor, skärpet 2000 och jackan 4000.

– Men det här är bara en höstjacka. Nu har jag spanat in en vinterjacka från Moncler för 10.000. Jag får pengar av släktingar när jag fyller år att köpa kläder för, säger killen som vill vara anonym.

Varför är märkeskläder så viktigt?

– Jag känner mig finare. Det är inte så att jag känner nån egentlig press från andra.

UNT har tidigare skrivit om att rån bland unga ökar och att bytet ofta är märkeskläder. Det är något som Hilde Wiberg på Uppsala ungdomsjour också ser: när kläderna blir för dyra att köpa eller få av föräldrarna urartar det i värsta fall i kriminalitet. 

Hon påpekar att fixeringen vid märkeskläder inte bara kan skapa stress bland många unga – utan också hos deras föräldrar.

– Många föräldrar har såklart inte råd eller vill inte köpa så dyra kläder som barnen vill ha.

Hur ska man bäst agera som förälder?

– Man får prata med sitt barn om hur man kan lösa det. Kanske kan barnen betala halva plagget och få halva i present. Man kan uppmana sitt barn att skaffa ett extrajobb och spara vecko-/månadspeng, det är ett bra sätt för barn att lära sig pengars värde.

Märkeskläder byten i rån

Det har skett en markant ökning av rån mot personer under 18 år i Uppsala: till och med november i år polisanmäldes 60 rån, vilket är en ökning med 58 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Mycket tyder dock på att mörkertalet är stort; bland annat visar en undersökning från Brottsförebyggande rådet att 4,1 procent av män i åldern 16-24 rånats det senaste året. 

Många av de minderåriga som rånats i Uppsala har rånats av jämnåriga, och ofta har bytet varit märkeskläder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!