För att få godkänt på uppkörningen ska man enligt Trafikverkets regler visa att man kan köra på lands- eller motorväg. Men i Uppsala hinns det inte alltid med.
– Man vill se hur den som kör upp klarar av exempelvis påfarter till motorvägen eller vänstersväng på landsväg. Det känns helt sjukt att behöva godkänna någon när vi bara tuffat runt i stan i 40 kilometer i timmen, men ibland får vi lov att göra det, säger Anna Wahlund, trafikinspektör i Uppsala.
För snart ett år sedan skrev samtliga trafikinspektörer i Uppsala under ett brev som skickades till högsta ledningen på Trafikverket. Budskapet: att de inte hinner utföra sitt jobb och att arbetssituationen är mycket pressad.
En stor anledning till tidsbristen är enligt dem läget på Trafikverkets lokal. Tidigare höll man till i Librobäck, nära väg 55, men sedan 2013 ligger kontoret på Östunagatan intill centralstationen, alltså mitt i stan.
Ytterligare en orsak till stressen uppges vara antalet uppkörningar som inspektörerna har. En uppkörningstid är 45 minuter, och under en dag ska varje inspektör göra nio uppkörningar.
– Nio prov på en dag är vansinnigt. Om vi vill hinna gå på toa eller få den rast man har rätt till måste vi planera in korta effektiva slingor där vi inte hinner ser tillräckligt mycket av kundens körförmåga. Det känns som att man begår tjänstefel när man inte kan göra det man ska, trots att man inte haft en chans att hinna med, säger Anna Wahlund.
I sitt brev till Trafikverket önskar trafikinspektörerna dels en ny lokal närmare en lands- eller motorväg, dels färre antal uppkörningar per dag.
Enligt Anna Wahlund har arbetssituationen i Uppsala lett till ohälsa bland inspektörerna.
– Det är mycket sjukskrivningar. Det gör att många kunder får sina prov avbokade, ibland flera gånger och ibland med kort varsel. Man förstår ju att det kan vara jobbigt, för många laddar mycket inför provet.
UNT har sökt statistik över såväl sjukskrivningar som andel avbokade besök i Uppsala, men Trafikverket vill eller kan inte ge ut lokala siffror. Cecilia Borgljung, avdelningschef för förarprov på Trafikverket, säger dock att hon känner till situationen i Uppsala.
– Det är svårt att hinna ut på landsväg, och vi jobbar på att hitta nya lokaler. Det här är ett problem i alla större städer, säger hon.
Hur ser du på risken att det kommer ut förare som inte borde godkänts, när moment inte hinns med under uppkörningen?
– Jag tror inte att det är en stor risk. Våra medarbetare är duktiga på att bedöma om kunden har de kunskaper som krävs.
Är nio uppkörningar på en dag för mycket för en inspektör?
– Det är så det ser ut över hela landet och det pågår en diskussion om detta. Men alla prov tar kanske inte 45 minuter.
Statistik visar att allt fler kuggas på uppkörningen. Det är något som ökar stressen, enligt Anna Wahlund. Hon säger att det kan bli mycket tjafs, och ibland rena hot, när en person underkänns. I somras tvingades en av hennes kollegor att ringa polisen sedan en man i Enköping, under en uppkörning, stannat mitt i en korsning och vägrat gå ur bilen efter att trafikinspektören ingripit i körningen.
– Det händer ofta, ibland flera gånger om dagen, att jag får bromsa eller gripa tag i ratten. Det händer även att jag får avbryta uppkörningen och själv köra tillbaka bilen för att det blir för farligt, säger Anna Wahlund.