Fortsatta avtalsbrott av Apotekstjänst

Över en månad efter att Apotekstjänst tog över är det problem med leveranserna. Inte ens varuförsörjningen får information de har rätt till.

Örjan Frid, vd för Apotekstjänst, vill inte berätta hur stor andel av beställningarna som kommer fram.

Örjan Frid, vd för Apotekstjänst, vill inte berätta hur stor andel av beställningarna som kommer fram.

Foto: Johan Heimer/arkiv

Uppsala kommun2019-11-10 18:30

UNT har tagit del av en excelfil som ger en indikation på omfattningen av leveranshaveriet med förbrukningsmaterial till sjukhusen.

I excelfilen listas vad som har levererats under de första två veckorna med Apotekstjänst. Det är enligt dessa siffror bara omkring 20 procent av beställningarna som har kommit fram. De totala leveranserna under de två veckorna motsvarar det normala varuflödet under två dagar.

Petter Karlsson, chef för varuförsörjningen, säger att excelfilen är svår att analysera eftersom det inte går att avgöra hur stor del av beställningarna som finns med. Det totala antalet artiklar som beställts från Region Uppsala stämmer dock ganska väl med excelfilen från Apotekstjänst.

Lågt räknat innebär de här uppgifterna att vitesbeloppet för försenade leveranser under de första två veckorna skulle hamna på 2,6 miljoner kronor.

Örjan Frid, vd för Apotekstjänst, vill dock inte kommentera uppgifterna.

–Att sitta och föra en diskussion utifrån en utryckt excelfil är inte meningsfullt. Man måste förstå hela problematiken, säger han.

Kan du inte ge en helhetsbild så läsarna förstår?

– Det jag kan säga är att leveranserna fungerar mycket bättre nu.

Hur stor andel av beställningarna levererar ni?

– Det är inte så enkelt att det går att säga en siffra. Men vi kan konstatera att det inte längre kommer in akutordrar, vilket innebär att regionerna har fått så att de klarar sig.

Varför kan ni inte berätta hur mycket som levereras?

– Vi för inte den diskussionen med media. Vår uppdragsgivare är Varuförsörjningen. Vi har full transparens gentemot dem.

En kontroll med Petter Karlsson på varuförsörjningen visar dock att det inte stämmer. Enligt avtalet ska Apotekstjänst ge information om varuflöden, restnoteringar och leveranskvalitet. När vi begär ut de uppgifterna visar det sig att de saknas.

– Den informationen skulle jag också vilja ha. Det är en del av avtalet som inte följs, säger Petter Karlsson.

Björn Kardell, logistikchef vid Region Uppsala, uppskattar att Apotekstjänst nu lyckats beta av 60–70 procent av beställningarna sedan 1 oktober.

– Fortfarande kommer en del gamla ordrar. Jag skulle uppskatta att leveranserna av dagliga beställningar ligger på 75–80 procent, säger Björn Kardell.

Om andelen är likadan för alla fem regionerna innebär det att vitesbeloppen för försenade leveranser fortsätter att ticka på med 60 000–80 000 kronor per dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!