Biogasbranschen är på frammarsch i Sverige. Under förra året steg försäljning av gasbilar med 40 procent i hela landet och Uppsalas biogasanläggning ökade sin produktion med 25 procent. Detta mycket tack vare en kommunal satsning på att växla om till fossilfritt bränsle.
I slutet av året mottog Uppsala kommun en biogasutmärkelse som delas ut till en aktör som gjort stora insatser för biogasens framväxt. En medveten strategi från kommunens sida.
– Vi har länge lagt stort fokus på biogas här i kommunen och satsningen kommer inte att ta slut bara för att vi fick äran att bli belönade, säger Richard Malmström (MP) kommunalråd med ansvar för klimat.
En del av Uppsala kommuns satsning har kretsat kring att göra om samhällsbetalda fordontjänster så som färdtjänst, bussar och skolskjutsar till att gå på fossilfritt bränsle. Omställning har dock inte varit problemfri. Som UNT rapporterat har Uppsala kommun misslyckats tidigare med att nå målet att inte köpa in bilar som går på bensin eller diesel, och kommunen har därför tvingats skjuta upp planen att vara bensin- och dieselfria.
Nu satsar Uppsala kommun i stället på att vara bensin- och dieselfri inför 2030, men för att nå det behöver satsningen på biogas breddas. Bland annat måste fler tankstationer byggas och tillgängligheten behöver öka.
– Just nu byggs det en ny tankstation i norra Uppsala, men för att lyckas nå målen till 2030 behöver det bli enklare för fler människor att ställa om till fossilfria bränslen. Vi måste även få produktionen att öka, säger Richard Malmström.
Även om försäljningen av gasbilar är på uppgång behöver branschen ta ytterligare steg. På Möller bil i Uppsala säljer företaget gasbilar av många märken och den senaste tiden har försäljningen vuxit.
– Försäljningen har gått bra under en längre period. Framförallt är det de större inköparna Uppsalahem, Taxi-bilar och Uppsala kommun som står för de flesta köpen, säger Joakim Alenvall på Möller Bil och fortsätter:
– Uppsala kommun har varit väldigt inriktade på att ställa om till gasbilar och det hela har nog underlättats av att staden har en egen biogasanläggning. Däremot är försäljningen fortfarande låg bland privata köpare och det beror nog bland annat på att det finns för få tankställen.
Statistik för antalet nyregistrerade gasbilar visar att antalet privata gasbilsnyttjare fortfarande är begränsat. I januari 2020 registrerades åtta nya gasbilar i Uppsala län. Det är visserligen en fördubbling jämfört med januari 2019, men fortfarande bara 2.1 procent av de nyregistrerade bilarna överlag. Joakim Alenvall förklarar att biogasindustrin befunnit sig i en ond cirkel som gjort att många avstått från att köpa gasbilar.
– De privata bilisterna har upplevt att det funnits få tankställen medan de som bygger tankstationerna inte velat expandera eftersom det funnits få privata användare av gasbilar, säger Joakim Alenvall.
Efter bussexplosionen i Stockholm i fjol utbröt en säkerhetsdiskussion kring gasbilar och att de eventuellt skulle vara farliga. Men det tror inte Joakim Alenvall påverkar den privata marknaden.
– Bilarna i dag är säkerhetsklassade och krocktestade så jag tror inte det gör att färre handlar. Nyckeln ligger i att öka tillgängligheten och få övergången från bensin- och diesel att gå så smidigt som möjligt, säger Joakim Alenvall.