Uppsala län hade en tung inledning på trafikåret 2019. En måndagseftermiddag i slutet av januari kolliderade en personbil med en tankbil i Heby och tre människor miste livet. Sedan dess har det skett flera olyckor med dödlig utgång. Singelolyckor, påkörningar och frontalkrockar. Bara i september dog fyra personer i fyra separata olyckor, och i en frontalkrock på E4 den 27 oktober krävdes tre människoliv. Den första november omkom två personer i en krock på väg 55 i närheten av Hjulstabron.
Men Uppsala län sticker ut i statistiken, för enligt Britt Lisra, utredare på Trafikverket, har det nationellt sett hittills varit en positiv förändring från fjolåret. Då dödades 325 personer i trafiken i hela Sverige.
– Förra året var det ett mörkt år gällande olycksstatistiken, men generellt sett i landet så har vi ett väldigt lågt utfall i år. Hittills är det 170 omkomna. I jämförelse hade samma period förra året 215 döda. I dagsläget så ser det positivt ut, men det är några månader kvar på året, säger hon.
Perioden gäller fram till sista september, då statistiken för oktober ännu inte är sammanräknad och analyserad. I de siffrorna hade Uppsala län tio döda, men efter E4-krocken den 27 och olyckan på väg 55 är vi uppe i femton döda. Det gör att 2019 blir ännu ett år med ökat antal omkomna i Upplandstrafiken. Det femte året med ökning på raken.
– Jag har tittat över en tioårsperiod och då hamnar medelvärdet på tio döda per år för Uppsala, vilket över tid är i linje med riket. Varje olycka i sig är oerhört tragisk. Det vi vet är att många av våra olyckor generellt sker på 70-80-90 skyltade vägar och där vi inte har mötesseparerade vägar, säger Britt Lisra.
Som ett steg för att nå nollvisionen av antalet döda i trafiken sänks maxhastigheten på fem vägsträckor i länet, från 90 till 80. På två av dessa vägar har det inträffat dödsolyckor under 2019.
– Hastigheten har en stor betydelse i alla typer av olyckor. På sträckorna vi sänker nu kommer vi också att se över om vi kan stärka säkerheten på andra sätt, som att komplettera med fartkameror, säger Britt Lisra.
Nollvisionen lades fram 1997 och 2018 dog 325 i trafiken. Borde vi inte ha kommit längre?
– Det blir svårare och svårare ju närmre noll man kommer, men vi har gått från över 1000 omkomna nationellt, till 300. Men vi har haft en stagnation som vi sett, därför är det viktigt att vi fortsätter att fokusera på bra åtgärder som ger effekt.