Beroende på hur stor förseningen är gäller olika ersättningsnivåer.
Detta gäller för inrikestågresor som är kortare än 15 mil:
• Vid förseningar över 20 minuter har du rätt att få tillbaka 50 procent av biljettpriset.
• Vid förseningar över 40 minuter har du rätt att få tillbaka 75 procent av biljettpriset.
• Vid förseningar över 60 minuter har du rätt att få tillbaka hela biljettpriset.
• Om resan är mer än 20 minuter försenad har du även rätt till ersättning för alternativ transport i form av exempelvis taxi upp till 1 100 kronor.
För tågresor som är längre än 15 mil eller går över en landsgräns gäller detta:
• Vid förseningar över en timme har du rätt att få tillbaka 25 procent av biljettkostnaden.
• Vid förseningar över 2 timmar har du rätt att få tillbaka 50 procent av biljettkostnaden.
Vid alla förseningar har du rätt till information och hjälp från tågföretaget. Vid förseningar på över en timme har du även rätt till mat och dryck. Du har även rätt till gratis boende om du måste övernatta på grund av förseningen.
Om du och tågföretaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Om tågbolaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen inom reserättigheter kan du anmäla det till Konsumentverket.