Enligt Erik Pelling kan det lätt bli fel när nya satt för marknadsföring testas.
– Tidigare har det skett genom tidningsannonser. Nu provar vi sociala medier och då kan det lätt bli fel. Kommunen får inte marknadsföra enskilda näringsidkare, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).
Han säger dock inte nej till kampanjen som sådan. Fler besöksmål kommer att lyftas fram, men det ska ske på ett sätt som inte gynnar enskild part.
– Vi får lära oss av misstagen och se till att det blir en bra balans. Dessutom går det att göra justeringar i det som skrivits, säger han.
Enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, bryter ni mot kommunallagen och borde känna till sånt här?
– Det här var ett olycksfall i arbetet. Det blev fel. Kanske får vi ta och köra en utbildningssatsning för den personal som berörs. Vi ska självklart inte gynna enskilda företag utan branschen som sådan. Vi måste se till att det inte blir fel igen, säger Erik Pelling.
Han anser dock att syftet med marknadsföringen varit gott - att främja besöksnäringen i Uppsala kommun.