Egen skoldator förbättrar inte resultaten

" En elev, en dator", är en vanlig satsning bland landets grundskolor. Men den har inte lett till ökade kunskapsresultat bland eleverna. Tvärtom finns tendenser till att de socioekonomiska skillnaderna förstärks.

Satsningen "En elev, en dator" har inte förbättrade skolresultat.

Satsningen "En elev, en dator" har inte förbättrade skolresultat.

Foto: Alexander Olivera/TT

Uppsala kommun2020-01-08 16:42

En rapport från IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, Uppsala universitet, visar att högstadielever som har tilldelats en egen dator eller surfplatta varken får bättre eller sämre resultat på de nationella proven i svenska, matematik eller engelska än andra elever. 

Inte heller har en egen skoldator haft den socioekonomiskt utjämnande effekten att fler elever går vidare till nationella program på gymnasiet.  

–Att förse eleverna med en egen dator eller surfplatta tycks inte jämna ut skolresultat mellan elever med olika föräldrabakgrund. Våra resultat tyder snarare på det omvända,  säger Caroline Hall, en av rapportförfattarna. 

Rapporten visar även tecken på negativa effekter bland elever som har föräldrar med lägre utbildning. Bland dem har resultaten i matematik försämrats något. 

– Vi ser också vissa tecken på att surfplattor kan leda till sämre resultat i nationella provet i svenska. Men just det rör sig om relativt få skolor i vårt urval så här behövs mer forskning, säger Caroline Hall. 

Totalt sett ingår cirka 50 000 elever under åren 2008–2016 i studien. 

– Att satsningen "En elev, en dator" inte tycks förbättra kunskaperna generellt betyder inte att datorer i undervisningen inte har några effekter på elevernas kunskaper. I  princip använder alla skolor sig av datorer i dag, säger Martin Lundin, medförfattare till rapporten.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!