Det var i maj förra året som läraren, som vi kan kalla Ahmed, sökte en deltidstjänst som språklärare på Rosendalsgymnasiet i Uppsala. Efter att inte ha hört något ifrån skolan mejlade han och fick besked att tjänsten blivit tillsatt. Snart uppdagades att läraren som fått tjänsten inte hade behörighet på gymnasienivå – trots att det var det enda krav som efterfrågades i annonsen. Ahmed blev besviken och menar att det är ett tydligt fall av diskriminering.
– Det känns ganska tydligt att det här är på grund av min etniska bakgrund. De tittade på mitt namn och valde att inte ens kalla mig till intervju, trots att jag uppfyller det enda kravet som de hade i annonsen och mer där till. Jag är behörig, har flera års erfarenhet och har ju till och med språket som mitt modersmål.
Ahmed anmälde skolan till Diskrimineringsombudsmannen, som hänvisade till att Lärarförbundet skulle driva frågan direkt hos kommunen. Lärarförbundet påkallade därför en tvisteförhandling hos kommunen med anledning av misstänkt brott mot diskrimineringslagen.
– Självklart tycker vi inte att detta är bra, det är därför vi vill driva och uppmärksamma dessa frågor. Vi kommer fortsätta vara garanten för att felen påtalas. Det är ett enträget arbete som vi har att göra. Finns en behörig lärare bland kandidaterna ska ju den få tjänsten, det är självklart, säger Marie Fritzell, regionchef på Lärarförbundet.
Kommunen fastslog att Ahmed blivit direkt diskriminerad då han som fullt behörig inte blev kallad till intervju när en icke-behörig lärare blev det. Som kompensation betalades 35 000 kronor ut till honom.
Olof Oskarsson, rektor på Rosendalsgymnasiet, menar att det aldrig funnits någon intention att diskriminera. Läraren som anställdes hade inte gymnasiebehörighet i ämnet som annonsens gällde – men däremot i ett annat ämne.
– Annonsen gick ut i maj, då vi jobbar som mest intensivt med att rekrytera inför hösten. Vi insåg snabbt att vi behövde någon som kunde undervisa i två andra ämnen också, vilket inte stod i annonsen. Men därför tittade vi efter den kompetensen i ansökningarna. I annonsen stod dock att tjänsten kan kombineras med annat ämne.
Blir det inte märkligt om man anställer en lärare för hens meriter i ett annat ämne än tjänsten man utlyser?
– Om jag ska vara självkritisk borde vi ha dragit tillbaka annonsen och formulerat en ny. Jag förstår att det kan se märkligt ut utifrån de givna förutsättningarna i annonsen, men det var aldrig vår intention. Situationen är i dag dynamisk, man vet aldrig hur det kommer att se ut med behoven när terminen väl börjar.
Läraren som anställdes har behörighet att undervisa i ämnet på grundskolenivå, och enligt Olof Oskarsson stämdes kunskaperna av och bedömdes räcka till för undervisning på gymnasienivå.
Ahmed menar dock att den bedömningen är orättvis, både mot eleverna och de som sökt tjänsten.
– Det är väldigt stor skillnad på språknivån i grundskolan och på gymnasiet. Det är stor brist på språklärare som det är redan, förtjänar inte eleverna en lärare som kan undervisa dem på rätt nivå när det faktiskt finns en?