Redan på måndagen utfärdade SMHI en klass 1-varning för plötslig ishalka i Uppsala län under tisdagseftermiddagen. Från och med natten till tisdagen omfattade varningen också Upplandskusten.
UNT ringde upp kommunikatören Heléne Lilja på motorkonsumentorganisationen M Sverige – tidigare Motormännen Sverige – för att reda ut hur man som bilist bör agera vid halt väglag.
Vad är viktigt att tänka på när det finns risk för ishalka?
– Det går inte att nog ofta påminna om att hålla nere hastigheten. Det är grundregeln. Sedan handlar det självklart också om att hålla avståndet till bilen framför och undvika riskabla omkörningar, säger Heléne Lilja och fortsätter:
– Om man har möjlighet är det alltid bäst att välja 2+1-väg eller andra vägar med mitträcke. Ibland kan det leda till att man får köra omvägar, men det är det verkligen värt ur säkerhetssynpunkt.
Vad ska man tänka på när det gäller vinterdäck?
– Använder man dubbfria vinterdäck ska de vara anpassade för nordiska väderförhållanden. Sedan tror jag att de flesta inte inser hur viktigt lufttrycket i däcken är. Om trycket är för högt eller för lågt försämras väggreppet märkbart.
Är det något annat som bör finnas med i bilen under vintern?
– Bogserlina, snöskyffel och en petflaska med sand är till stor hjälp om man har kört fast. Sedan är det alltid bra att ha med sig filtar och värmeljus om man av någon anledning skulle bli fast i bilen en längre tid i kylan.