Det har som vi tidigare rapporterat varit stora problem med färdtjänst och skolskjuts i Uppsala kommun under hösten. Detta sedan det nya upphandlade avtalet började gälla i augusti, och särskilt ett av de sju inblandade bolagen inte kunnat utföra lika många körningar som de lovat.
I början av september meddelade kommunen att problemen mycket snart skulle vara lösta.
Men till UNT har brukare fortsatt att höra av sig. "Personalen på beställningscentralen försöker slå knut på sig själv för att lösa problemen, trots detta får jag inte bil när jag behöver trots mer än ett dygns framförhållning" skrev exempelvis en man i ett mejl nu i veckan.
Enligt Roger Lindström, områdeschef på stadsbyggnadsförvaltningen, funkar dock färdtjänst och skolskjutsar nu "normalt".
– Vi beklagar problemen under hösten, men sedan några veckor tillbaka är vår uppfattning att det är ett normalläge. Det innebär naturligtvis att det kan bli enstaka förseningar, men det är inte så att det längre är brist på bilar. Däremot har vi ingen överkapacitet.
Vad får det för följder?
– Vi får ihop det, men det är tufft vid skolstart på morgonen när alla vill åka samtidigt.
Får ni in några klagomål?
– Ja, men inte mer än vad som är normalt i all serviceverksamhet.
Vad har ni lärt er inför nästa upphandling?
– Självklart är vi självkritiska. Vi hade en bra dialog med alla bolag inför upphandlingen, men bevisligen funkade det ändå inte. Vi ska analysera vad som hände för att kunna bli säkrare inför nästa avtal.