Många som vänt sig till socialtjänsten för att begära försörjningsstöd har vittnat om den utsatta situation det innebär. Inte minst det jobbiga i att bli ifrågasatt genom att tvingas redovisa sin ekonomi i detalj.
För att de som jobbar med de här frågorna i kommunen ska få ökad insikt i hur klienterna känner sig och hur arbetet kan förbättras ska en så kallad brukarrevision genomföras. En oberoende aktör får då i uppdrag att intervjua personer som ansökt om ekonomiskt bistånd.
– Frågorna kan handla om hur man blivit bemött och hur bemötandet kan förbättras. Har informationen gått fram? Har vi varit tillräckligt tydliga med varför det blev avslag? Det rör sig om den typen av frågor, berättar Ida Bylund Lindman, avdelningschef vid enheten för socialtjänst–ekonomiskt bistånd vid arbetsmarknadsförvaltningen.
Finns det områden där du själv tror att ni kan bli bättre?
– Det kan gälla om vi varit så tillgängliga som krävs och om vi förklarat tillräckligt väl hur processen går till när man ansöker om försörjningsstöd, svarar Ida Bylund Lindman.
Sådant som brukarrevision dock inte går in på är om en viss individ har rätt till bistånd eller varför ett visst belopp beviljades eller inte.
Vänsterpartiet, som begärt att brukarrevisionen ska genomföras, framhåller att det rör sig om människor vars röster sällan hörs. Ida Bylund Lindman räknar med att minst ett hundratal personer med erfarenhet av försörjningsstöd kommer att delta.