– Jag är här för att kräva förändring. Nu måste politikerna satsa på välfärden och skolan. Vi, lärare orkar inte med mera besparingar, säger Mikael Frank, som är träslöjdlärare.
Manifestationen samlades på Fyris torg, strax efter lunchtid på söndagen. På en bänk fanns massor av skyltar med slagord som: "Hör oss vråla – sluta snåla" eller "Färre elever i varje klass".
– Uppsalas kommunalpolitiker går ut med att de tillför 244 miljoner kronor men med hyreshöjningar, ökade matkostnader och ökat elevantal innebär det i själva verket en minskning av skolans budget med 93 miljoner kronor, säger Jenny Vide, lärare och initiativtagare till Skolmarschen i Uppsala.
Demonstrationståget, som arrangerades av Lärarnas Riksförbund, Lärarupproret och Skolföräldrarupproret, tog vägen förbi Saluhallen, gågatan och samlades på Stora torget. Överallt stannade Uppsalabor upp, de filmade och hejade på manifestationen. Uppenbart hade den stort stöd bland de Uppsalabor som befann sig i centrum.
Föräldern Emma Tranströmer inledde bland talarna.
– Vi kräver att nedskärningarna stoppas nu! Min dotter är en av de elever som inte får det stöd hon behöver och har rätt till enligt skollagen. Och jag är inte den enda föräldern som ligger sömnlös på natten med hjärtat bultande av ångest och oro över hur det ska gå för mitt barn. Den maktlöshet jag känner kan jag inte beskriva med ord.
Hon fick applåder och bra-rop av den skara söndagsshoppare som bildade publik på torget. Fler tog tillfället i akt att kommentera sin verklighet.
– Besparingar i skolan leder till ökad psykisk ohälsa, bidragsberoende och ökad risk för kriminalitet hos våra elever – era barn – vår framtid, säger läraren, Christina Dixon.
– Anslagen till skolan har minskat under 20 års tid. Det innebär att det satsas 20 procent mindre per elev. I dagens penningvärde blir det 13 000 kronor mindre per elev, säger Mattias Westermark, lärare och kommunombud för Lärarnas Riksförbund.
Han går ifrån sitt manus och berättar vad som hände honom häromdagen. När han skulle ha en lektion hittade han inte sina undervisningsfilmer. Orsaken var att filmlicenserna var uppsagda av kommunen som hänvisade honom att använda Youtube i stället.
– Hur ska man kunna göra ett bra jobb när man ska ägna sin tid åt att leta filmer på Youtube?