Vid Stormgatan i Gränby jobbar anläggaren Stefan Isaksson med att ta bort en kantsten som sticker upp några centimeter vid en cykelöverfart. I en grävmaskin intill sitter Mikael Edberg som rycker in när det blir frågan om tunga lyft.
När de båda är klara med arbetet är nivåskillnaden i gatan utraderad och cyklisterna kan passera utan att det dunkar till i cykelhjulet.
Cykelturen blir behagligare och kanske slipper resenärerna ett och annat ekerbyte.
Det är väl onödigt att lägga så mycket resurser på ett så obetydligt problem tycker kanske någon. Men för den som slipper stöta emot kantstenar varje dag till och från jobbet kan nog insatsen innebära en smula höjd livskvalitet.
Kommunen tar sig an ett område i taget där det blir mjukare överfarter för cyklisterna. På en del håll sänks uppstående kantstenar ner i marken. Vid andra platser handlar det om att lägga asfalt i form av en liten ramp vid stenkanten som cyklarna sedan smidigt kan rulla över.
Utifrån synpunkter som kommit in från Uppsalaborna och så kallade cykelrevisioner har kommunen tagit fram en handlingsplan där en av punkterna är att ordna skakfria överfarter för dem som cyklar.
Enligt kommunens cykelstrateg Daniel Fritz tog arbetet fart på allvar efter 2016, sedan politikerna beslutat att ge cyklisterna högre prioritet.
Under perioden 2016-2018 åtgärdades 107 korsningar i Uppsala för att skapa mjukare framfart för cyklisterna. I år rör det sig om ett 30-tal platser där bland annat uppstående kantstenar åtgärdas.
Arbetet är även tänkt att öka trafiksäkerheten.