Rickard Gustavsson svänger in i cykelgaraget vid Resecentrum. Han tillhör de få som använder övervåningen på tvåvåningcykelställen.
– Det finns mer plats där uppe för barnsitsen och så är det alltid ledigt, säger han och klappar på plastsitsen bak på cykeln.
Cykelställen runt Resecentrum är en studie i mänsklig stress. De som ligger närmast stationen på marken är belamrade med cyklar både i ställen och utanför dem. Den som rör sig hundra meter bort mot Stadshuset kan hitta cykelställ som är så tomma på cyklar att det ser ut som stadens cyklister flytt i panik.
Rickard Gustavsson tycker att cykelsituationen fungerar bra i centrumkärnan.
– Alltså kolla på alla dessa cyklar. Om det inte skulle funka skulle väl inte så många cykla?
Men alla är inte lika nöjda. För få cykelställ runt gågatan, elsparkcyklar som står i cykelställen och övergivna cyklar som blockerar ställen är några återkommande invändningar mot parkeringssituationen.
Tove Västibacken har precis parkerat sin cykel bakom stadshuset och står och studerar de alla de tomma cykelställen på framsidan av stadshuset. Hon är enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen och har det övergripande ansvaret för cykelsituationen i Uppsala.
– Om det är tillräckligt många cykelställ beror ju på vad man har för övriga intressen i en stad. Det här är ju vårt gemensamma vardagsrum där alla ska få plats. Efter pandemin blev det fler permanenta uteserveringar för att restaurangerna hade det behovet och det var på bekostnad av vissa cykelställ. Vi gör den här typen av avvägningar hela tiden utifrån den politiska inriktningen.
I december förra året sa politikerna i kommunfullmäktige ja till Centerns förslag att flytta på alla cykelställ på båda sidor av ån för att göra plats för uteserveringar och promenader och avkoppling. Men det är svårt att hitta en alternativ plats för cykelställen så det tar tid innan det blir verklighet. Enligt Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden kan det ta flera år.
Sedan det förra året blev lag på att elsparkcyklar ska parkeras i cykelställ har det tillkommit några ställ för elsparkcyklar, men de är bra mycket färre än elsparkcyklarna vilket gör att elsparkcyklar ofta parkeras i de vanliga cykelställen. Enligt Tove Västibacken så är det helt i sin ordning att elsparkcyklarna står där.
Dragarbrunnsgatan, framför allt vid Systembolaget, är ett exempel på platser där cykelställen ofta är överfulla.
– Här har vi diskussioner med Citysamverkan på att de som jobbar i butikerna exempelvis ska få möjlighet att parkera sina cyklar i källare i husen där de arbetar för att frigöra plats i cykelställen, säger Tove Västibacken.
Vad gäller de övergivna cyklarna som blockerar cykelställ på attraktiva platser ses cykelsituationen just nu över av kommunen. Det innebär bland annat att trafikplanerarna går igenom beläggningsgraden av cykelställen för att se var det kan behövas fler cykelställ.
– Vi har även ett team på renhållningen som är ute varje vecka och kollar hur många cyklar som står parkerade i centrum. De lappar cyklar och de som står kvar runt Resecentrum med lappen på plockar vi bort efter två veckor.
Runt övriga citykärnan har man fem veckor från lappning till ens cykel plockas bort.
Linda Nylund är en garvad cyklist som cyklar i alla väder, alla årstider, både i och till och från sitt jobb som städerska. Hon parkerar sin cykel utanför en kund på St: Olofsgatan där det är trångt bland cyklarna.
– Det finns väldigt många cykelställ vid stationen, men här vid biblioteket och ner mot ån är det oftast fullt i ställen. Men mest tror jag folks stress är ett problem. De har så bråttom att de bara ställer cykeln där det passar dem utan att tänka på andra.
Hon får medhåll av Tove Västibacken som menar att attityden till staden är avgörande för att man ska kunna bli nöjd som cyklist.
– Om du bor i Stockholm tror du ju inte att du ska kunna ställa din bil precis utanför H&M när du ska in och handla. Det som har hänt med Uppsala är att vi har gått från att vara en stor småstad till en liten storstad och då blir det andra förutsättningar på gott och ont.
Hon fortsätter:
– Som cyklist kanske man får vara beredd på att parkera cykeln hundra meter från dit man ska. Det är samma yta som används till cykelparkeringar som även ska användas till food trucks, uteserveringar och mindre torghandel och parkeringsplatser för bilar, så det är konkurrens om ytan.