Mellan 10-20 hushåll beräknas vara drabbade. Anledningen är en kopparkabel som har grävts av när fiber dras in i området. En av dem som drabbats är Johannes Båth. Trots idoga försök har han inte fått något besked om när problemet väntas vara åtgärdat.
– Vi har tappat kontakten med yttervärlden. Det är många aktörer och alla skyller på alla, säger Johannes Båth.
Han vet att han inte kommer att kunna se några program på tv i mellandagarna eller nyår, men mest orolig är han för sin far.
– Min far som är gammal och skröplig har sitt larm kopplat till den här kopparkabeln och det funkar inte.
Johannes Båth har Telia som tjänsteleverantör, men han är inte nöjd med hanteringen från dem.
– När man ringer supporten hamnar man i milslånga köer och det orkar jag inte med. På mina sidor får jag informationen via någon robot att Telia konstaterar att kontakten är av och att felet redan är anmält, men de har ingen uppgift när det beräknas vara åtgärdat.
Han har även kontaktat nätägaren IP-only, samt en underleverantör som gör själva jobbet.
Niclas Karnhill, presschef på IP-only, förklarar för tidningen att all kundkontakt hänvisas till tjänsteleverantören.
– Det här är inte helt ovanligt i branschen, men det är beklagligt när det händer givetvis. Det är tjänsteleverantörens kund, och därför ska kunden alltid ta kontakt med denna för kompensation, säger han.
När tidningen kontaktar Telia får vi uppgifter om att felet ska vara åtgärdat i Rasbokil senast den 11 februari 2020.
– Det är helt oacceptabelt, säger Johannes Båth när han får reda på datumet.
– Även om man delegerar uppdrag på entreprenörer borde det finnas något samhällsansvar eller policy att det inte får gå till på det här sättet, säger han.
Telia säger att de haft en del avgrävningar och skyller den långa väntan på att det är brist på tekniker.
– Den här tekniken är på utgående, därför vill vi gardera oss, men vår förhoppning är att det ska vara åtgärdat tidigare, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
När tjänsterna fungerar igen är det viktigt att kunden kontaktar Telia, säger hon.
– Då blir han kompenserad vid nästa faktureringstillfälle för de tjänster han inte kunnat använda.
På frågan vad Johannes Båth ska göra under mellandagarna i stället svarar han:
– Man får väl roa sig med att titta på Youtube via mobilen och det blir en extra kostnad när vi inte har wifi.