Så sjunger Maja Gräddnos när hon visar Uppsala för den nyanlände Pelle Svanslös, i den pinfärska biofilm som hade världspremiär i lördags. Den stad hon visar upp är stadd i kraftig förändring.
När 130-årsjubilerande UNT startade år 1890 hade Uppsala lite drygt 20.000 invånare – och minst fyra lokala tidningar. Idag har en makalös expansion skett när det kommer till antalet medborgare. Människor har strömmat på olika vägar till Uppsala och tillväxten ser inte ut att avta. Behovet av information, granskning och berättelser om vad som händer ökar i samma takt. Antalet nyhetstidningar har dock inte blivit fler.
För två år sedan startade det digitala nyhetsinitiativet 24Uppsala. Inför satsningen sökte man två journalister och en handfull säljare. Sajten levde sedan i ungefär ett och ett halvt år innan pengarna var slut.
Nu gör den riksspridda kvällstidningen Aftonbladet en liknande satsning. Återigen är det fråga om ett fåtal nyhetsjournalister som ska arbeta på plats i Uppsala, samt en handfull annonssäljare. Återigen är det fråga om en digital satsning. Skillnaden denna gång är att Aftonbladet inte börjar från noll, utan redan har en enorm räckvidd.
Satsningen ska ses mot bakgrund av att kvällstidningarnas pappersutgåvor länge gått kräftgång, med minskade upplagor och lägre annonsintäkter. Enligt uppgift hade Aftonbladet ett jobbigt 2019 även när det kommer till den digitala försäljningen. Därmed är det logiskt att de försöker stärka banden till den lokala marknaden.
Medielandskapet mår bra av mångfald och konkurrens är uppiggande. Jag tror att Aftonbladets försök i Uppsala kommer att göra UNT bättre. Med en redaktion som är mångdubbelt större är det fortfarande vi som kommer att stå för merparten av den lokala journalistiken. Men kanske kan vi spetsa till den ytterligare.
Man ska komma ihåg att det finns en väsentlig skillnad mellan tidningarna. UNT är ett stiftelseägt bolag vars enda uppdrag är att göra lokal journalistik i Uppsala och övriga Uppsala län. Det innebär att tidningen står fri från externa vinstintressen och alla medel går tillbaka till verksamheten. Allt vi gör handlar om att på olika vis ge tillbaka till den plats vi verkar på.
Aftonbladet ägs av den börsnoterade norska koncernen Schibsted. Det innebär att tidningen ska hämta pengar ur Uppsalamarknaden och generera vinst till aktieägarna.
Men om satsningen i Uppsala innebär mer egenproducerad lokal originaljournalistik är den lovvärd.