UNT har tagit del av information på Region Uppsalas intranät där man varnar för Apotekstjänsts hantering av fakturor. I informationen skriver man att regionen fått information om att Apotekstjänst nu kontaktat olika enheter inom Region Uppsala med uppmaning om att fakturorna från Apotekstjänst ska betalas i sin helhet, trots att alla artiklar inte har erhållits. "Detta gäller inte, vi tillämpar samma riktlinjer som gäller sedan tidigare, dvs att vi endast ska betala för erhållna artiklar", står det på intranätet.
Petter Karlsson, chef för varuförsörjningen, bekräftar uppgifterna.
– Vi och Apotekstjänst har olika uppfattning. När respektive enhet har fått det de beställt betalar de fakturan enligt våra rutiner, säger Petter Karlsson.
Örjan Frid, Apotekstjänsts vd, hävdar att fakturorna ska betalas, även om allt inte levererats.
– Är det material som man inte fått är det bara att återkomma så skickar vi nytt material.
Men varför ska man betala innan varorna levererats?
– Den rutinen har vi haft länge. När det som skickas senare levereras skickar vi ingen faktura för de varorna, säger Örjan Frid.
Hur ser du på regionens inställning?
– Regionen ska betala sina fakturor. Jag har inga kommentarer kring hur de hanterar frågan.
UNT har även tagit del av Akademiska sjukhusets genomgång av beställningarna från Apotekstjänst som visar omfattningen av materialkrisen. Under oktober, den första månaden efter att Apotekstjänst tog över leveranserna av förbrukningsmaterial till bland annat Region Uppsala, var det 3,3 procent av beställningarna som kom fram i tid. Totalt lade Akademiska sjukhuset beställningar med 37 855 orderrader under oktober. Drygt hälften av dessa levererades, men bara 1 259 kom fram inom avtalets tidsgränser.
Örjan Frid vill inte kommentera siffrorna.
– Det fungerar mycket bättre i dag, säger han.
Även Petter Karlsson på varuförsörjningen säger att situationen förbättrats.
– Det är mycket bättre nu, men inte helt enligt avtalet, säger Petter Karlsson.
Han förmedlar uppgifter från Apotekstjänst om att "leveransprecisionen i dagsläget är 97 procent".
Får ni nu den information om leveranserna som avtalet kräver?
– Vi har tillgång till en dator där vi kan följa leveranserna. Men vi har inte fått den typ av redovisning som nämns i avtalet. Vi jobbar för fullt att få leveranserna på rätt nivå, säger Petter Karlsson.