Arbetet efter olyckan pågick under hela torsdagen och återupptogs på fredagsmorgonen. Göran Carlsson är restvärdesledare på Brandskyddsföreningen och har varit arbetsledare för saneringen, som har skett genom att stora mängder jord på platsen har schaktats bort.
– Totalt kommer vi att gräva upp cirka 50 ton jord som kan ha fått diesel i sig. Den skickas sedan i väg för att tvättas, säger Göran Carlsson och fortsätter:
– Arbetet har hittills gått väldigt bra, så vi ska nog bli klara nu under fredagen.
På torsdagen uppgav räddningstjänsten att cirka 400 liter diesel hade läckt ut på marken efter olyckan. Göran Carlsson menar att leran på olycksplatsen har varit en bidragande orsak till att saneringsarbetet blev lyckat.
– Lerlagret är så tjockt att dieseln har haft svårt att tränga igenom. Om det är tvärtom kan den rinna ner i vattentäkter, privata brunnar och grundvattnet mycket lättare, vilket kan bli förödande.
Enligt honom kan en milliliter vara fullt tillräckligt för att förstöra en brunn helt och hållet. Om det skulle ske en liknande olycka vid Uppsalaåsen – som fungerar som vattenmagasin för Uppsalas dricksvatten – menar Göran Carlsson att det vore ”en katastrof”.