Våren 2020 var det dags igen. Uppsalaleran hade sjunkit och gågatan skulle höjas på nytt. Det här hade man vetat om sedan den senaste höjningen på 1990-talet.
Med en lättfyllnad samt 700 ton sten, 500 ton bärlager och sand har man nu lyft upp gatan så mycket som en halvmeter på sina håll, framförallt i området kring Landings Konditori.
Det gör att entréerna till butiker och serveringar längs gatan är mer tillgängliga.
Ytan som byggts om är ungefär lika stor som Stora torget.
I och med höjningen har gågatan också fått ett rejält ansiktslyft. Träden har tagits bort från korsningarna, spridits och bytts ut till luftigare varianter. Sittpuffar i betong och inbyggda träsoffor med USB-uttag för att ladda telefoner har satts ut.
– Vi hoppas att det ska kännas mindre som en gata och mer som ett vardagsrum, säger Helena Brämerson Gaddefors som är projektledare.
Cykelställen närmast gågatan i gränderna ner mot ån har flyttats för att det ska kännas luftigare vid gatuhörnen. Cyklarna står inte hela vägen upp till gågatan längre. För att inte minska den totala mängden cykelställ har de istället flyttats till andra platser runt om i centrum.
Gränderna har dessutom höjts och belagts med samma underlag som gågatan, och upplevs därför som en del av densamma.
Gågatan har också fått ny golvvärme. Drygt 1,3 mil markvärmeslangar ska hålla gatan is- och snöfri.
Senast gatan höjdes var alltså på 1990-talet. Sedan dess sjönk marken undan med upp till en halvmeter. Men tack vare nya metoder hoppas kommunen nu att nästa höjning kommer dröja betydligt längre.
– Vi räknar med att det kommer sjunka mellan två och fem centimeter på samma tid den här gången, säger Helena Brämerson Gaddefors, projektledare.
För att klara det har man använt så kallad lättfyllnad, ett betydligt lättare material än det man använde tidigare.
– Ju mer man höjer, desto mer väger det ju. Så vi måste försöka häva den effekten, säger Helena Brämerson Gaddefors.
Projektet kostar ungefär 35 miljoner kronor och har trots förseningar klarat budgeten.
Arbetet med den sista handpåläggningen har försenats av att bilar och transporter kört in på gågatan trots att det är förbjudet, det säger anläggare på platsen till UNT.
På fredagen vid 16 anordnas en invigningsceremoni på Gågatan mellan Bredgränd och Bangårdsgatan.