USB-laddare på bänkar – en av flera nyheter på gågatan

På fredagen invigs den södra delen av gågatan. Projektet har försenats men verkar faktiskt klara budget. På sina håll har marken höjts med en halvmeter.

"Om man lägger ut den markvärmeslang vi har använt på rad skulle den räcka från slottet till Lövstalöt", säger Helena Brämerson Gaddefors, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

"Om man lägger ut den markvärmeslang vi har använt på rad skulle den räcka från slottet till Lövstalöt", säger Helena Brämerson Gaddefors, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Foto: Andreas Sjölin

Uppsala kommun2021-11-12 12:00

Våren 2020 var det dags igen. Uppsalaleran hade sjunkit och gågatan skulle höjas på nytt. Det här hade man vetat om sedan den senaste höjningen på 1990-talet. 

undefined
"Om man lägger ut den markvärmeslang vi har använt på rad skulle den räcka från slottet till Lövstalöt", säger Helena Brämerson Gaddefors, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Med en lättfyllnad samt 700 ton sten, 500 ton bärlager och sand har man nu lyft upp gatan så mycket som en halvmeter på sina håll, framförallt i området kring Landings Konditori. 

Det gör att entréerna till butiker och serveringar längs gatan är mer tillgängliga.

undefined
Gatan har fått ledspår som hjälper synskadade med käpp.

Ytan som byggts om är ungefär lika stor som Stora torget.

I och med höjningen har gågatan också fått ett rejält ansiktslyft. Träden har tagits bort från korsningarna, spridits och bytts ut till luftigare varianter. Sittpuffar i betong och inbyggda träsoffor med USB-uttag för att ladda telefoner har satts ut.

– Vi hoppas att det ska kännas mindre som en gata och mer som ett vardagsrum, säger Helena Brämerson Gaddefors som är projektledare.

undefined
Sittpuffarna är tillverkade av en gotländsk skulptör.

Cykelställen närmast gågatan i gränderna ner mot ån har flyttats för att det ska kännas luftigare vid gatuhörnen. Cyklarna står inte hela vägen upp till gågatan längre. För att inte minska den totala mängden cykelställ har de istället flyttats till andra platser runt om i centrum. 

undefined
Fastigheten där Polarn och Pyret ligger är byggd på andra pålar än den rakt över och sjunker därför långsammare. Här har man löst höjdskillnaden genom att bygga in bänkar och trappor i höjningen.

Gränderna har dessutom höjts och belagts med samma underlag som gågatan, och upplevs därför som en del av densamma. 

Gågatan har också fått ny golvvärme. Drygt 1,3 mil markvärmeslangar ska hålla gatan is- och snöfri. 

undefined
Bänkarna mellan Bredgränd och Bangårdsgatan har USB-uttag i ändarna.

Senast gatan höjdes var alltså på 1990-talet. Sedan dess sjönk marken undan med upp till en halvmeter. Men tack vare nya metoder hoppas kommunen nu att nästa höjning kommer dröja betydligt längre.

– Vi räknar med att det kommer sjunka mellan två och fem centimeter på samma tid den här gången, säger Helena Brämerson Gaddefors, projektledare. 

För att klara det har man använt så kallad lättfyllnad, ett betydligt lättare material än det man använde tidigare. 

– Ju mer man höjer, desto mer väger det ju. Så vi måste försöka häva den effekten, säger Helena Brämerson Gaddefors.

undefined
Bärlagret och stenarna som har använts väger ungefär lika mycket som 200 elefanter, skriver Helena Brämerson Gaddefors i ett pressmeddelande.

Projektet kostar ungefär 35 miljoner kronor och har trots förseningar klarat budgeten.

Arbetet med den sista handpåläggningen har försenats av att bilar och transporter kört in på gågatan trots att det är förbjudet, det säger anläggare på platsen till UNT. 

undefined
Öz Guslan är anläggare på Uppsala kommun. Här fogar de stenarna som har korrigerats efter besiktningen.

På fredagen vid 16 anordnas en invigningsceremoni på Gågatan mellan Bredgränd och Bangårdsgatan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!