Arlanda. Grafairs hangar. Ett barn och en äldre man är i behov av vård av specialister i Östersund. De förs till en hangar intill Arlanda flygplats. Utanför viner blåst och snö. Inuti hangaren står ett av Kommunalförbundet svensk ambulansflygs (KSA) plan och väntar tillsammans med sjuksköterskorna Madelene Bellqvist och Cecilia Stackeryd. Patienterna förs till planet. Samtidigt inkommer nyheter från flera medier om en kommande snöstormvarning.
– Vi behövde ploga i två timmar. Sedan tog det en timme att skrapa när vi kom ut ur hangaren, säger Cecilia Stackeryd.
Svenskt ambulansflygs bas på Arlanda har två ambulansflygplan dagtid och ett nattetid i beredskap. I hangaren jobbar 18 sjuksköterskor som är anställda av Region Uppsala med 50 procent tjänst som flygande sjuksköterska vid Svenskt Ambulansflyg. På beredskapsbaser i Umeå och Landvetter, där Region Västerbotten respektive Västra Götalandsregionen är vårdgivare och huvudarbetsgivare för sjuksköterskor, sker ett liknande arbete som på Arlanda. Tanken är att de tre baserna ska täcka hela Sverige, men även ibland kunna göra utrikesflygningar.
Under några veckor har de genomgått utbildning i flygmedicin och praktisk utbildning med avslutande praktik vid beredskapsbasen i Umeå.
Under början av startveckan var samtliga sjuksköterskor och piloter på plats i hangaren i Arlanda och lärde sig hur de skulle bygga om planet. En av dem var piloten Johanna Eriksson från Uppsala.Tillsammans med sina kolleger kontrollerar hon en av flygplanens britsar, som är tänkt att hantera patienter som har problem med lungorna.
– Jag har aldrig kört ambulansflygplan. Före det här har jag kört privatjet. Det här känns mer meningsfullt. Jag kom in på läkarlinjen, men när jag fick jobbet här på KSA, så bestämde jag mig för att det var det här jag ville göra, säger hon.
Vid sidan om står även sjuksköterskornas chef Carola Norèn. Hon har jobbat i över 26 år som sjuksköterska.
– Jag kommer vara med när det behövs. Jag har jobbat länge som luftburen sjuksköterska. Där uppe är man ett team, säger hon.
En bit bort står sjuksköterskorna Madelene Bellqvist och Cecilia Stackeryd, som också är rutinerade. De var med och tog sig igenom snökaoset och lyckades till slut lyfta tillsammans med barnet och den äldre mannen. Efter en flygning genom ovädret kom de äntligen fram till Östersund där patienterna fick vård.
– Barnet togs omhand och kunde därefter flygas hem, och den äldre mannen fick föras vidare, säger Cecilia Stackeryd.
Under veckan genomgick flera av sjuksköterskorna sin utbildning, men det finns fortfarande en del frågetecken att reda ut. För några veckor sedan beslutade förvaltningsrätten att KSA brutit mot sina egna regler och domstolen menar att KSA enligt sina egna regler inte får bedriva ambulansflyg.
KSA har köpt in egna flygplan och anställde personal – trots att deras egna stadgar säger att varje region själv ska köpa in egna flygplan och personal.
Men nu har styrelsen för KSA beslutat att överklaga Förvaltningsrättens domar om att upphäva två fattade beslut. Om domarna överklagas ska domstolen bedöma om prövningstillstånd och om tillstånd beviljas kommer målet normalt avgöras inom ytterligare två till tre månader.