Moderaten Percy Westerlund vill ha tydligare regler. Han föreslog i våras att kommunledningskontoret ska få i uppdrag att formulera mer utförliga regler än de som finns idag.
Nu ser det ut att bli så. Förslaget till kommunstyrelsen är att ha nya regler färdiga till årsskiftet.
”Flertalet bisysslor är oproblematiska, men det är ett problem att flertalet kommuner, däribland Enköping, saknar tillräckliga skriftliga riktlinjer och rutiner för att säkerställa att bisysslor inte är menliga eller undergräver förtroendet för kommunens verksamhet”, sammanfattar Westerlund i sitt ledamotsförslag.
Enligt kommunalrådet Anders Wikman (NE) är det inte på förekommen anledning utan för att förebygga framtida problem.
Men frågan är inte ny. Redan för snart tre år sedan konstaterade revisionsföretaget PWC, som anlitats av kommunen, att flera kommunanställda i Enköping hade bisysslor som kunde påverka deras förtroende och opartiskhet.
Revisionens viktigaste slutsats var att kommunens kontroll av bisysslor inte var tillräcklig. Konsultverksamhet inom IT, fastighetsförmedling och redovisningsverksamhet var exempel som ansågs ligga i gränslandet.
Frågan togs också upp i fullmäktige.
Sedan dess finns också ett beslut att alla medarbetarsamtal ska innehålla en fråga om bisysslor.
Varje kommunanställds extraknäck uppdateras på så sätt en gång om året.
"När vi prövat bisysslorna mot lagen och kollektivavtalet så tar vi beslut om att godkänna eller avslå", förklarade HR-chefen Håkan Sandberg då.
2015.
Nu skriver han, tillsammans med kommundirektören Peter Lund, att kommunledningskontoret också sett behov av att revidera regler och rutiner kring bisyssla och detta arbete har påbörjats.
"Dessa regler ska ge stöd till både beslutande chefer och tydlig information till medarbetare vad som gäller i Enköpings kommun".