Olyckan inträffade på måndagsmorgonen. Inga personer ska ha kommit till skada men bussen togs ur trafik och en ersättningsbuss fick transportera resenärerna vidare.
Gamla Uppsalabuss, som opererar stadstrafiken, fick veta vad som hänt via sin trafikledning.
Enligt uppgift ska mellan fem och sex passagerare suttit i bussen. Chauffören ska ha färdats i 20-25 km/h när han plötsligt kände att bussen började vibrera. Han stannade bussen och utanför, på trottoaren, låg höger bakdäck med en vikt på uppskattningsvis 100 kilo.
– Det är fruktansvärt och vi ser allvarligt på att det kunnat hända, säger Tommy Rydbäck, teknisk chef på Gamla Uppsalabuss.
Att ingen människa var i närheten på trottoaren beskriver han som änglavakt.
– Du kan ju tänkta dig själv vad som händer om ett däck lossnar och flyger ut under färd. Det var extrem tur att ingen människa var i närheten, säger han.
Gamla Uppsalabuss kommer nu att inleda en haveriutredning med extern part för att ta reda på hur däckskiftet har utförts. Frågor om däckets beskaffenhet ska också besvaras.
– Vi bytte däck på bussen i januari och enligt de uppgifter vi hittills fått fram ska hjulet ha efterdragits enligt våra rutiner. Så just nu är vi frågande till hur det här har kunnat gå till eftersom vi har gjort det vi ska, säger Tommy Rydbäck.
Enligt uppgift ska chauffören efter omständigheterna må bra.
– Jag har fått veta att han mår bra och får krisstöd enligt våra rutiner. Vad gäller passagerarna har vi inte fått in några uppgifter om hur de mår. Men troligtvis märkte de inte så mycket eftersom bussen höll låg fart, säger Tommy Rydbäck.
På UL, som ansvarar för busstrafiken, är reaktionen också stark.
– Det är sånt som inte ska hända. Det kan ställa till med förfärliga följder, säger Sture Jonsson, presschef på UL.