Klockan 12 på tisdagen slog Uppsala Konsert & Kongress upp dörrarna för allmänheten till 2016 års Anders Wall-föreläsning. Fem minuter senare var lokalerna fyllda med studenter, entreprenörer och kändisar och när föreläsningarna drog igång en timme senare var stora salen fylld till sista plats.
Bland de dragplåster som föreläste under dagen fanns bland andra grundaren av företagen Adlibris och Apotea, Pär Svärdson, och medieprofilerna Amanda Schulman och Hannah Widell.
Tillsammans har de två sistnämnda skapat företaget Perfect Day Media vars affärsidé är att knyta intressanta profiler till sig och bygga karriärsdrivet innehåll kring dem.
Förra året omsatte företaget 37 miljoner kronor och målet är att bli Skandinaviens bästa mediehus.
– Det som andra mediehus ofta kallar för kris handlar om ett generationsskifte och en förändring som man måste hänga med på. Det handlar om att återuppfinna sig själv hela tiden och det tror jag vi på Perfect Day är bra på, säger Hanna Widell när UNT får en intervju strax innan deras föreläsning.
Under eftermiddagen fick besökarna på UKK även lyssna till Camille Sucasas, student och grundare av företaget Macacos med ett helt koncept kring hälsofrukter från Amazonas. Under sin föreläsning berättade hon om vad hon tror är nyckeln till att kunna få ett företag att gå runt.
– Att sätta mål, jobba med rätt människor, att jobba hårt, att ha bra varor och en passion för det man gör är ett recept för att driva ett företag med framgång, sade hon under föreläsningen.