SLU-kampanj väcker blandade känslor

Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, senaste reklamkampanj startat har väckt heta känslor. SLU anklagas för att i tre filmer, som redan finns på nätsidan youtube.com, ta ställning i klimatfrågan och för att påverka opinionen med skattebetalarnas pengar.

Universitet2008-01-11 17:42
SLU är okänt för de allra flesta svenskar. En undersökning 2005 visade att färre än 3 procent kände till universitetet. Nu ska det bli ändring och på måndag drar en marknadsföringskampanj i gång. På nätet har den emellertid redan tjuvstartat och hunnit vålla debatt. Även på SLU, där kampanjen testats, har reaktionerna varit många.

I tre reklamfilmer lägger en person som säger sig vara från föreningen Koldioxidens vänner ut orden i klimatfrågan. Han anser att växthuseffekten är en bluff och uppmanar de som anser att koldioxidutsläpp kan leda till klimatpåverkan att sluta andas.
Som något positivt med ett varmare klimat framför han dock att Sverige skulle kunna ta emot "klimatflyktingar som skulle kunna arbeta här och så skulle vi kunna få ledigt". Filmerna avslutas med texten "Utan riktiga fakta kam man påstå vad som helst."
- Vi har gjort det här för att sticka ut. Men responsen har varit långt mycket större än vi någonsin kunde tro, och den kom extremt snabbt. De allra flesta har trots allt varit positiva, säger Pernilla Björk, informationschef på SLU.

Via tidningen Resumés hemsida har kampanjen också fått spridning i förtid och på sökmotorn Google fick man fredagseftermiddagen 1700 träffar på Koldioxidens vänner. Många är de bloggare som kommenterar filmerna, och även på You Tube finns såväl kritik som beröm.
- Vi tror att folk förstår att Koldioxidens vänner inte är på allvar, men vi har redan sett missuppfattningar, säger Pernilla Björk.
Flera kritiska röster pekar på att skattepengar läggs på en reklamfilm med en bestämd åsikt och att SLU tagit ställning i klimatfrågan.

- Vi tycker inte att vi gjort det. På SLU finns många olika åsikter och ständigt pågående diskussion, säger Pernilla Björk.
Andra har till Pernilla Björk vänt sig mot skrivningen "riktiga fakta", eller tyckt att det här inte är vad en myndighet ska lägga pengar på. Kostnaden för kampanjen är 3,9 miljoner kronor.
- Men vi är jättenöjda så här långt. Vi vet att det här är provokativt och vi följer upp kampanjen varje dag, säger Pernilla Björk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!